Jag var ju och hämtade certet igår och citerar lite vad som utspelade sig...
Det var utställt 050420. Jag lämnade tillbaks det vissna 050524 och då hade de inget inne, 050603 ringde de och meddelade att det nya ersättningsträdet kommit.
Så jag sa att det kan väl inte vara cert för mitt träd. Svaret blev: "Jag letade bara fram ett cert, kollade inte vilket det hörde till." !!!! Men det hjälper inte mig om certet inte hör ihop med mitt träd. Inget svar.
Hon började prata om det jag reklammerat och att det var konstigt att det bara vissnade (precis som om det var mitt fel). Jag sa att det hade för hårt beskurna rötter. "De växer i kruka så de beskär man ej". Jo, när man krukar om dem, annars hade ett så stort träd haft rotsnurr i en så liten kruka. "Ja, då kan man ha gjort det..."

"Men det var alldeles för mycket vattnat" (som om jag gjort det). Jag har sandjord, sa jag. "Ja, jag menade inte att du gjort det, utan att det beror på droppbevattningen, så det har aldrig behövt utveckla rötter". (Är verkligen en odlare av e-plantor så dålig?)
Hon släppte äntligen det när hon insåg att jag kunde lite.
Jag sa att enligt SplendorPlant får man inte kalla något e-planta om man inte har ett cert, det är ett skyddat varumärke. "Ja, men det är en e-planta" Hur ska jag veta det, certet hör antagligen inte ihop med mitt träd. "Odlaren har bara e-plantor, det är en e-planta det vet jag". Men ullungrönnbristen gör att många köper in från Tyskland och då är det inte e-planta. "Det är en e-planta"
Datumet på certet är för gammal, det kan inte höra till mitt träd. "Jo, det hade vi redan här". Jamen ni hade ju inget inne när jag lämnade det första, det var den anställde säker på. "Vi hade precis flyttat dem, så det fanns här" Varför tog det då 10 dagar innan ni ringde? "Vi skulle bara utreda varför" Hon som ringde sa att mitt ersättningträd kommit, hade ni verkligen redan ett e-plantaträd som stod som en omärkt e-planta? Det är ju till nackdel för er själv att inte marknadsföra det rätt, speciellt när det är brist på e-plantor? Inget svar.
Alltså kunde jag bara åka därifrån och hoppas att höstfärgerna bevisar att hon har rätt... Eller vad tror ni? Otroligt att bara leta fram något cert som kanske inte alls har med mitt träd att göra!
KANSKE hade de trädet redan inne, så det verkligen är rätt certifikat. Men VARFÖR märker man det då inte rätt??? Visst, man kan slarva, men deras historier verkar tunna. Och varför står det inte framme i plantskolan när man inte har några andra plantor framme av ullungrönn

Och varför sa de till dig Cilla
CITAT
Enligt butiken är den det, men certifikatet går inte att hitta pga att det är en ersättningsplanta uppges det. (Certifikatet är pappret som handlaren får med fakturan mm.) Butiken köpte trädet från Splendorplant som i sin tur uppger att de köpt den från en svensk E-plantodlare.
Anledningen till att den inte hade den vita etiketten med E-märket på uppges också vara pga att det var en specialbeställning. Samma förklaring till att certifikatet inte hittas, det är för att trädet var ett ersättningsträd från Splendor till plantbutiken.
om det nu var ett träd de hade var det ju ingen specialbeställning...