Det finns allt för många blötlagda näsor i vårt land. Det enda man skall bry sig om är vad som finns på den egna tomten, inte på andras tomter. Möjligen kan man ha synpunkter på allmän mark då. Skuggande träd är en annan sak som kan diskuteras. Men allt annat skall man skita i.
Fridlysning. Ett märkligt fenomen. Liljekonvaljer är till viss del fridlysta i vissa län men det gäller bara försäljning. Man får i dessa län inte ens plocka blommorna på den egna tomten och sälja. Däremot finns det inget förbud mot att gräva upp dom eller skänka bort dom, bara försäljning.
Vad gäller övriga fridlysta växter som förekommer på tomten är lika mäkligt, dom är också fridlysta. Dom får inte grävas upp eller flyttas eller på annat sätt skadas. MEN! Samtidigt får dom inte hindra markanvändningen. Så vill du anlägga en rabatt eller bygga ett garage där dom växer får man gräva bort dom, men inte flytta dom innan!!!!!!!!!!!
Likadant på övrig mark, det är förbjudet att rädda växter som t.ex skall grävas bort för ett vägbygge. Inte ens när dom ligger i grävskopan får man rädda dom. En äng med fridlysta orchideer får givetvis också planteras med gran eller köras över med skogsmaskiner.
Fridlysningsbestämmelserna är i första hand ägnade att tala om vad människorna får och inte får göra, skyddet av växten är en helt annan sak. Jag hade en maildiskussion med en dam på Naturvårdsverket om detta för något år sen så jag vet. Vad jag däremot glömde fråga det är om man helt lagligt köper en fridlyst växt i en butik och vad som sen händer om den spontant sprider sig utanför tomten. Är den då inte fridlyst, för det är den inte på tomten.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|