Jag har en sommarstuga väldigt havsnära i ”Högakusten” där i stort sett inget vill växa. Förmodligen pga. dålig jordmån och ständigt blåsväder. Det är ju en enorm landhöjning där så marken är ”halvgammal” havsbotten och består av i stort sett enbart sten och blålera.
Jag har efter ihärdigt och envist flyttande av Lupiner lyckats få dom att växa och nu har vi på baksidan av stugan en slänt som fullständigt exploderar av Lupiner och eftersom klimatet är så pass kargt har vi blomning långt in på högsommaren.
Jag tror att hemligheten är att ta med en mycket jord från den ursprungliga växtplatsen. För mig tog det närmare 6 år innan jag fick den första Lupinen att blomma och då var det plantor som jag knyckt efter vägrenen. Min ovetenskapliga slutsats är att det måste vara något speciellt med jorden där Lupinerna växer
Trots att jag förmodligen sått hektovis av trädgårdslupiner är det bara de ”vilda” som vill ”ta sig”.
Anki V
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|