Han låter lite besatt, din ex, verkar som att han vill ha något han inte kan få. Skulle han få dig tippar jag på att han skulle tröttna rätt fort och med utgångspunkt från det är hans känslor för din väninna inte så djupa som dom kanske borde vara. Det är alltid tryggt att vara tillsammans med någon och därför är det inte så lätt att göra slut, men det är inte schysst mot ens partner, speciellt inte om man inte kan hålla sig trogen. Det finns ju en risk att det dyker upp något mer villigt objekt som får honom att ta ögonen från dig och som han kanske inte drar sig för att vara otrogen med. Det kanske är skönt för dig - men knappast för din väninna. Hon kanske är "blåögd" och aldrig förstår vad som pågår, men man mår aldrig bra i ett förhållande där bara en älskar. I längden går det alltid åt skogen - tänk på det.
Men låt oss säga då att han verkligen är allvarlig med dig, att han inte kan sluta tänka på dig, att han kommit på att han älskar dig trots allt - ja, samma problem med din väninna består. Han älskar i sådana fall dig,
inte henne och hon kommer att få lida för det förr eller senare. Ju mer tiden går ju värre blir det. Tänk om hon skaffar barn med en kille som bara är måttligt intresserad av henne och för feg för att göra slut - tror du
ärligt talat att hon skulle uppskatta då att du skyddat henne nu? (Om det nu är det du gör - jag vet ju inte varför du inte vill berätta för henne.) I så fall tycker jag att det låter som en egoistisk handling från dig - att
du tycker att det är jobbigt att berätta/inte vill såra eller dylikt. Men du tänker inte på hennes bästa.
Om det finns någon annan anledning till att han har blivit så efterhängsen, tycker jag att det låter som att han behöver hjälp, för då kan han inte må bra. Och då måste du givetvis också tänka på din och din väninnas säkerhet - du vill väl inte att det här ska gå så långt att det går överstyr?
Det enda jag kan komma fram till liksom de andra här (tyvärr

): tala om det för väninnan för det låter inte som att du kan övertyga honom om ditt ointresse. Då kanske hon dumpar honom (och du slipper umgås med honom) eller åtminstone får honom att tänka efter vad han vill/vem han vill ha.