Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min björk dör i toppen..., finns det bot??
          gammelnalle
          Inlägg 17-06-2005, 09:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Jag har verkligen en TRÄD-gård!! Förutom fruktträd finns Gran, Tall, Oxel, Björk, Lönn, Blodhassel, Ormhassel, Ek, Bok och säkert en hel del annat smått och gott och STORT..

men en av mina björkar har dött i toppen:
          se på bild: http://www.odla.nu/album/data/gammelnalle/...2274_p29289.jpg

(ingen bra bild, men ändå..)

Jag har fler björkar så det är inte katastrof, men just denna björk står bra och fäller hellre ett annat än just detta.

Såga av det?? Uppe där det är dött??

björn

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Big Gardener
          Inlägg 17-06-2005, 12:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Visst går det att såga av en död topp, men det blir inte särskilt snyggt. Tidpunkten då detta kan göras är på sensommaren.

Men framför allt är jag nyfiken på orsaken till toppdöden. Jag är rätt konfunderad. Även bilden är lite otydlig ser det ut som om det är en mycket avgränsad del av toppen som har dött medan resten av bladen ser okej ut. Om en topp torkar in och dör brukar det synas ganska bra att det är en gradvis övergång från dött till halvdött och till friskt. Då brukar problemet vara vatten/rotrelaterat.

Här verkar det vara tvärt av dött-friskt. Om så är fallet skulle jag gissa på någon form av stamskada som har strypt tillflödet av vatten och näring till toppen. Vad den skadan beror på kan man spekulera i.

Kan du beskriva lite mer om trädet vad som hänt, om det gjorts några ingrepp i närheten eller på trädet? Om hur det syns några skador i övergången från friskt-dött? Ta gärna fler bilder!

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 13:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon