Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äppelhäck, flera sorter på a1/a2 stam
          MB1965
          Inlägg 25-05-2005, 19:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Hej

Någon som har erfarenhet av appelhäckar ( som den på gröna rum ikväll) ?

Verkar som en rolig idé-jag fick vill ha känsla:=)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 19-06-2005, 19:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har kollat upp "äpplehäckrna" som säljs som "färdiga". Satt på A2 och var lattjo beskurna, inte som vanlig spaljéform men säkert bra om man vill ha lite buskig häck.

I zon 3 skulle jag t o m kunna välja fröstam som grundstam för häck, iallafall om jag ville att den skulle leva länge. Svagväxande grundstammar lever betydligt kortare (odlarna har dem i 15 år men vi som inte kräver maximal produktion kan säkert njuta av dem i 30) och A2 är nästan lika stor som fröstam men har betydligt kortare livslängd.

Skillnaden på svagväxande grundstam och fröstam är att de första bär frukt tidigare, men skillnaden om man sporrbeskär blir inte så stor. en annan skillnad är att fröstammarna ger betydligt högre härdighet och tålighet för torka mm. Dessutom växer de snabbare, vilket i och för sig kan upplevas som en nackdel. Man måste beskära mer. Oavsett vilken grundstam man väljer för häcl måste man veta lite om trädens fruktsättning om man vill att de ska ge något annat än endast gren och blad. Men det är inte svårare än att alla kan lära sig.

Satsa på frukthäckar - äpple, päron, körsbär! Det är härligt att få mängder av frukt på den nivån och som häck blir det ljuvligt blommigt och fruktigt. Vill man ha något som är vackrare än den finast flätade pilhäck satsar man på lepagehäck eller vanlig rak spaljé, vill man ha något ovanligt och ha häcken lite genonsitlig kordonhäck, och det finns säkert många nya varianter vi kan hitta på (de gamla formerna utvecklades för länge sedan).

Håkan Svensson på Julitta säljer äpple på fröstam, liksom Erik Håkansson från Urshult och Erlandsson från Hallstahammar (Ekofrukt som hans son numera driver).

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 15:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon