Bra tråd med bra och dålig reklam
Svenska reklammakare gör väl förhållandevis ganska bra reklam.
Några av mina favoriter är
Telias reklam Skrattar, tyvärr igenkännande åt tjejerna som låter killen orientera åt dem och ringer in rätt kontroller med mobilen. Det skulle jag också gjort om jag var tonnårstjej idag, är jag rädd
Bregottfabriken är en annan favorit och hur jag än försöker kan jag inte låta bli att le åt reklamen
En nära Ko-upplevelse Särskilt den med den simmande kon. Det är nåt visst med söta kossor i reklamen.
En reklamfilm som enlig mitt tycke är alltför lätt att misstolka är
Eniros. De sponsrar vissa program i TV4. Igår när jag tittade på Mord i sinnet, följde Eniros reklamfilm i pauserna. Scenen är hämtad ur Psyko, en kvinna står och duschar, så ser man en skugga bakom duschdraperiet och hon skriker.
Sen kommer reklamtexten som jag av fler anledningar inte orkat lägga på minnet, särskilt som den blir så sjuk i sammanhanget, men det är nåt i stil med "Eniro hjälper dig hitta det du letar efter". jag fattar att de menar att med Eniro slipper du ta in på fel hotell. Men jag associerar snarare till att eniros sökhjälp bidrar till att psykopater lättare kan hitta dig med eniros sökhjälp och attackerar dig när du duchar...
Sen finns alla dessa könsdiskriminerande reklamfilmer och dem kan man lätt anmäla till ERK (=etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam) Här är en bra länk:
Anmäl här!