Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Planteringsförslag i rådjursbesökt rabatt, långblommare i juni-juli?
          olgak
          Inlägg 20-06-2005, 16:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

I en 10x1,5 m rabatt tänkte jag satsa på höstblomning i form av Röd rudbeckia Magnus och gul Strålrudbeckia. Eventuellt några lite högre torktåliga gräs där det är som torrast (under balkonger) i bakkanten - men sen skulle jag hemskt gärna vilja ha något blommande i juni-juli. (Den gula Strålrudbeckian ska enligt min bok blomma i juli, men man vet ju inte riktigt när, så gärna något som först föregår den blomningen, men som också passar ihop om de blommar samtidigt.) Bergklint har jag tänkt på, det har jag på andra ställen och "våra" rådjur gillar inte dessa. Men jag skulle gärna ha något maffigare i stället (eller också).

I andra rabatter har jag redan eller ska plantera pioner för sommarblomning, men de blommar tyvärr över ganska snabbt här p g a av varm eftermiddagssol. Skulle vara schysst med något som står sig lite längre.

Förslag på kantväxt tar jag också gärna emot, har tänkt på både blå kantnepeta och silverax (heter det väl?), men är osäker.

Dessvärre måste växten vara sådan som RÅDJUR inte gillar.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          olgak
          Inlägg 21-06-2005, 15:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Jag undrar hur man ska tänka nu då, om man har Röd rudbeckia Magnus + strålrudbeckia (gul) och så blågull, och då vill jag nog ha blått, det passar ju fint ihop.

Men höjderna kommer att bli ungefär desamma (Magnus är väl lite högre), och jag tänker att det hela kommer att se lite för massivt ut. Man skulle vilja bryta upp det med något, men vad?

Och vad ska man ha för kantväxt?

--------------------
          OlgaK zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 01:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon