Javisst kan du ta upp dem och äta även om de är så små, det är ju då de är som godast, oskalade och med lite smör

Men du får klart större skörd om den får stå några veckor till. Jag tänker som sagt själv ta upp potatis till midsommar, oavsett hur små eller stora de är, för på midsommar ska jag äta egna potäter, punkt slut

Ska du lagra potatisen är det vanligt att man först låter den blomma, och sedan bladen vissna en smula (alternativt kapa blasten med lie) så att potatisen får stå 2-3 veckor i jorden utan tillväxt. Då får de härdigare skal, och tål förvaring bättre. Sedan förvaras den kolmörkt i temperatur runt 5-6C i en jordkällare. Då skulle jag tro att Hamlet håller sig fram till jul kanske, med lite tur. Vanligt kylskåp brukar tyvärr bli för torrt. (potatisen ska ej heller ha för kallt, under 4C tror jag stärkelsen omvandlas till socker, eller hur det nu funkar)
Om du däremot tar upp en större mängd NU, innan blom etc, så går den säkert att förvara några veckor utan problem, bara den står svalt och mörkt. Men jag har ingen erfarenhet av att lagra färskpotatis, brukar ta upp den och äta efterhand