Jag sitter just nu med XP Pro SP2 på en burk med 96MB minne och en AMD K6-2 processor på 337MHz

Kör man Opera som webbläsare, MS Office XP, Photoshop 6, Acrobat Reader 5, AVG Antivirus, XPs interna brandvägg (mer behövs ej för mig), och håller sig borta från de allra nyaste programmen så går det rätt ok för internettande och dokumentskrivande.
Givetvis har jag stängt av "rullande menyer" och annat som drar CPU i XP. Har ställt in XP så det ser ut som Windows 2000. I en del avseenden är såklart Windows 98 eller Me snabbare, men de är så instabila (främst filsystemet) att de inte är ett alternativ för mig.
Som "sämst" har jag kört XP på en burk med 64MB minne och cpu på 200MHz. Går acceptabelt, om man ägnar sig åt ett program åt gången iaf. Samt stänger av sådana tjänster i datorn som man inte behöver.
På den burken kör jag nu Windows NT4. Bättre än Windows 98/Me och (minst) lika snabbt. Samt med ett bra filsystem (NTFS).
Windows Me körde jag ett bra tag på 48MB minne, det gick rätt ok. Visst, det segar, men det får man ju räkna med i dagens operativsystem om man inte har mycket moderna och snabba datorer. Annat var det med min Amiga

Har man 176MB minne rekommenderar jag helt klart Windows XP istället för Windows Me. Windows 2000 sägs vara snabbare, men jag upplever det inte så, iaf inte om man väljer bort det grafiska lull-lullet i XP.