Tack för tipset om artbestämning på gnm.se, ska genast samla några och skicka in.
Flyttade hit (Älvsjö/Stockholm) för drygt ett år sen och fick till min glädje höra av grannen att det inte finns mördarsniglar här än så länge. När min mamma hjälpte mig och rensa skräp så hittade vi ändå ett par otäckingar som hon (som är mördarsnigeldrabbad i Haninge/Stockholm) genast ville klippa/avliva. Som nybörjare var jag bara skeptisk men har nu hört att de sniglar jag har kan vara röda skogssniglar.
Har inte märkt att de har ätit så mycket, men trädgården är hittills en djungel så jag är inte säker på att jag skulle märka om någon smakade lite. Röjde en del av djungeln och hittade 4-5 st en kväll, men tror inte att det ska ses som en massinvasion, det var gott om bråte och högt ogräs så jag gissar att vilka sniglar som helst skulle bygga bo där.
Går det att se skillnad på mördarsniglar och skogssniglar på formen? Mina har varit orange-röda/röda, stora och feta, men inte så långa som på bilden lägre upp i tråden. Fast längd/bredd kanske mest beror på om den dragit ihop sig och sover eller är ute på "språng" i jakt på mat??
Hoppas självklart att de ska vara skogssniglar, varken klippa eller salta känns särskilt kul. Hört att järnsulfat (tror jag att det var) ska funka dock.
--------------------
psykot - zon 2-3 sthlm/älvsjö (är det 2 eller 3?) och kattgrabbarna snyggo & vilding
|