Danska Lantbrugets Kartoffelfond, som tagit fram Hamlet, menar att om man planterar 1 april så kan man skörda 15 juni. Detta är i Danmark antar jag. Dvs ca 75 dagar. Planterar man senare kan man nog få kortare växttid, pga mer ljus och värme, men under 60 dagar kan man nog inte räkna med om man vill ha god skörd, iaf på friland.
Vår växthuspotatis (Blå Kongo) blommade redan efter ca 50 dagar tror jag, om jag räknat rätt. Vår frilandspotatis är inte i närheten av att blomma efter snart 2 månader i jorden.
Jag håller dock med dig om att 80 dagar låter långt för färskpotatis, när jag tänker efter så börjar vi nog ta upp våra egna frilandspotatisar efter drygt 60 dagar, men då är många tämligen små. Jag ska försöka notera när Hamlet blommar för oss

Varför jag nämnde 80 dagar är för att jag sett den siffran i odlingsförsök där de jämfört avkastningen mellan olika potatissorter, däribland Hamlet. Det går såklart att ta upp tidigare, Hamlet har en ganska tidig växt vilket innebär att man inte tjänar så mycket på att låta den blomma ut. Vissa sorter bör växa 120 dagar, men utvecklingen går mot mer snabbväxande sorter pga minskad risk för att bladmögel och andra sjukdomar hinner slå till.
Referens :
http://www.lkfvandel.dk/hamlet.htm "Til tidlige spisekartofler (lægning ca. 1. april , optagning ca. 15. juni)"