Jag har i tio år haft rosenkvitten i en stor kruka på en för sol och vind utsatt plats. Den trivs alldeles utmärkt. Jag har aldrig bytt jorden men däremot gödslat ordentligt. I en annan stor kruka i skuggan har jag gulbrokig benved med hasselört kring fötterna. Dessutom odlar jag funkior, snårvinda och gulbladig humle i krukor som får stå ute. Gräs i kruka har jag också och det nyaste är variegerad kirskål i ett kärl. Jag har tröttnat på att skaffa nya sommarblommor varje år och tycker att perenner är ett utmärkt alternativ för alla vackra krukor jag vill ha på olika platser i trädgården. I höst tänker jag peta ner lite snödroppar och krokusar med funkiorna som ju är så sena med att komma igång. Lite mera vattna och gödsla blir det förstås med krukor men det bekommer mig inte. Jag besökte för övrigt en häftig trädgård där ägaren hade massor av krukor med vilda växter, med hundfloka, klöver, midsommarblomster o.s.v. och t.o.m. med nässlor. Det var en spännande kontrast till den övriga planteringen som var extremt stram, formklippt och välansad. Mulle
|