Blir lite avundsjuk när jag ser din fina skogstomt... har du tid och intresse, studera japansk trädgårdskonst... din trädgård skulle vara perfekt!! Att anlägga rabatter mitt i skogen är kanske inte vad jag skulle gjort
Mitt råd är att studera hur naturen gör, för naturen i sig är en väldigt duktig trädgårdsdesigner

Kolla bara på de bäckar i skogen som porlar under snösmältningen... Och det är just det japanska trädgårdskonst går ut på, att göra trädgården ett med naturen... att allting skall se så "verkligt" ut som möjligt, och med balans. Det är den stora skillnaden mellan västerländska trädgårdar där allting skall vara geometiskt korrekt, med olika blomsterarrangemang, konstgjorda rabatter osv.
Så mitt råd är... studera vyn... undvik rabatter

Tänk att en liten klipphäll kan vara ett stort berg... komplettera berget med några vindpinade tallar, ex pinus mugo eller pinus thunbergii... plantera några ormbunkar vid en sten (om naturen inte har skött detta själv), Gör en naturlig avskärmning med en bambudunge, plantera några rhododendhron, en bänk och kanske en japansk lykta. Gör det "spännande" att gå runt i trädgården. Försök att "dölja" spännande vyer med nån avskärmning. Ex, kan man använda bänkar för att göra så att man inte ser en viss detalj, ex vattenfall, damm förrän man sätter sig där...
Jag rekommenderar verkligen att om du sakll lägga pengar... gör det på en damm med ett vattenfall. Du har stora utsikter att kunna göra ett naturligt vattenfall, så som den tomten ser ut.
Posta gärna bilder här, så kan jag skissa lite...
/Henrik