Hjälmbönan går att äta och det är så den används i asien. Det är de färgglada unga baljorna man slänger ner i wooken och liknande. Fröerna är giftiga men eftersom den inte brukar hinna bilda frön i sverige så är det ingen risk. Mina hjälmbönor som jag fick gratis (provodlare hos runåbergs) växer som bara sjutton i en 20 liters tomathink från willab (3 plantor sitter det i hinken). Jag sådde inne i april och fick toppa dem flera gånger för att de skulle hålla sig lite mindre innan jag kunde plantera ut dem i hinken. Hjälmbönehinken står på altanen i soligt läge. Själv ska jag nog provsmaka baljorna ifall jag får några, jag fick ju fröerna från runåbergs och de vill nog ha en rapport om odlingen och de har kanske tänkt ta med den bland de andra bönorna de är ju främst ett företag som handlar med grönsaksfröer.
Vanliga bönor även störbönor med lång utvecklingstid har jag sått ett år runt midsommar när det varit kall vår och den tidigare sådden ruttnat, och jag hann få skörd men det kan ju bero lite på vart man bor är det en sort med lång utvecklingstid och man bor i norra sverige kan det ju hända att man inte hinner få något.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|