Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag är en komplett nybörjare
          Anki V
          Inlägg 08-05-2005, 17:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag har i hela mitt vuxna liv närt drömmen om en perennrabatt men eftersom jag alltid bott i lägenhet så har det fått stannat vid en dröm. Men nu har nyligen köpt en lägenhet i bottenplan med en liten uteplats till och där har jag ”byggt” två stycken rabatter.

Förmodligen har jag gjort massor av nybörjarfel men rabatterna har 40 cm höga kanter av tryckimpregnerat trä och i dom har jag fyllt massor av planteringsjord (ca 2000 liter). Det är högst osäkert att rabatten ser lika ut nästa år. Det här året har jag tänkt använda för att känna mig för och ta reda på vilka perenner som är mina favoriter och vad som trivs hemma hos mig. Rabatterna ligger i söderläge men det står två björkar 8-10 meter framför så jag tror att det kallas att dom står i vandrande skugga. Det är sol i någon del av rabatten från kl. 9 på fm.

I den ena rabatten har jag planterat en klematis (Södertälje). Den ska få klättra upp för ett plank som avdelar min uteplats från grannens. Framför den så har jag satt en stor rugge av Vårkrage. Sedan kommer en salig blandning av blommor. Först har jag satt 9 lökar av några asiatiska liljor framför dom står det jättedaggkåpor. Sedan står det tre stäppsalvior, två rosor med lavendel framför. Det finns några tussar Röd stormhatt, 3 olika sorter av Stjärnflocka,
          Några Löjtnantshjärtan och i framkant på rabatten så har jag Fänrikshjärtan

I den andra rabatten har jag satt smultron till mitt barnbarn. Jag ska där också ha lite kryddväxter och mina favoriter, Ringblommor.

Rosorna köpte jag på Plantagen och dom heter Europeana och lär vara härdiga här i zon 4-5.

Rosorna var planterade i relativt stora krukor men när jag försiktigt skulle få ut jordklumpen för ur krukan föll all jord sönder och ett pyttelitet rotsystem visade sig. Båda rosorna var lika. I alla fall grävde jag ner dom efter konstens alla regler.

Den dagen jag planterade var det 15 grader varmt, nu några dagar senare är det blott två ynka grader och risken är stor för nattfrost. Så just nu står mina nyplanterade perenner omsorgsfullt täckta med fiberduk.

Tror ni, det allvetande forumet att det finns någon chans för min rabatt?

Har jag blomning hela sommaren eller behöver jag komplettera med något mer?

Om rosorna inte skulle överleva (troligen inte med så dåliga rötter) kan jag då redan i år försöka mig på nya eller har dom där rosnermatoderna (eller vad dom nu heter) redan invaderat jorden?

Tack på förhand

Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anki V
          Inlägg 27-06-2005, 20:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jisses!!

Av dom 9 Liljor som jag trodde hade ruttnat bort i "vårkylan" har nu två stuckit upp sina nosar, bland Dahliorna.

Det kommer att bli spännande att se vilka som överlevde. Ännu mer spännande kommer det att bli att se hur mycket färgerna "skär" sig mot varandra.

Men å´andra sidan så är inte mycket som blommar nu i min "vilda" rabatt som är som jag tänkt mig, vare sig när det gäller färg eller form men blomrikt, vackert och kul är det.

Anki V

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon