CITAT (Anna G @ 27-06-2005, 22:48)
Jag gjorde eget örtsalt förra året, paketerade det sedan i cellofanpåsar och la i delikatesskorgar som jag gav bort i julklapp. Jag använde grovt havssalt som jag köpte i en stor påse (2 kg?). För att saltet skulle gå att använda i en vanlig saltströare malde jag det färdiga örtsaltet i en mixer, det blev ljusgrönt och väldigt vackert.

Förrutom örter hade jag i chilifrukt och vitlök. Jag blandade i kryddorna i saltet efterhand som jag skördade dem, jag torkade inte saltet i ugnen förrän precis innan jag mixade det. Saltet drar ju ut vätskan ur kryddorna så jag inbillar mig att jag får mer örtsmak på saltet om jag inte ugnstorkar kryddorna...

Jag känner mig lite trög här, händer inte så ofta dock
Jag förstod inte det där med torkningen av kryddorna och saltet. Torkade du kryddorna var för sig, vanlig lufttorkning och sedan när du hade tillräckligt med torra kryddor så mixade du det med salt i mixer?
Eller slängde du in både torkade och otorkade kryddor med salt innan du mixade?
Eller snarare; Berätta hur du gjorde och förklara som du skulle ha gjort för en 10-åring till mig.

Jag är Mycket sugen på eget örtsalt, verkar väldigt roligt och jag skulle bli mkt glad för lite hjälp.