Faktiskt så tycker jag inte att det fanns nåt trädgårdsprogram som var riktigt "bra"
Gröna rum var sisådär, tyckte jag. Men det som var dåligt var att det inte fanns nån röd tråd i programmet, det var för mycket hattande mellan olika reportage och det fanns inget utrymme för design alls...
I de andra programmen typ "äntligen hemma" så blev det för mycket show och okunnighet att jag nästan mådde illa. De är ju bara inriktade på att göra en tv show, och skiter fullständigt i både design och trädgårdsskötsel.
Då mitt specialintresse är japanska trädgårdar så inser jag att jag kanske tillhör minoriteten, då de flesta förmodligen har de där klassiska blomster-rabatt- trädgårdar som min farmor hade.
Om jag hade fått producera ett trädgårdsprogram hade det sett ut som följande; man hade under exempelvis 5 st 1 timmesprogram fått följa en trädgårdsdesigner (en riktig sådan) från första mötet med kunden tills dess att trädgården är klar. Och jag hade då fokuserat på att visa hur designern tänker och arbetar, vilka material man använder, vilka växter, och hur de sköts. Inte allt det där jävla flamset som alla program har (värst är väl de i tv4 som reser runt i en trailer och renoverar).
Exempel på program:
* en familj vill ha en äkta japansk trädgård
* en familj vill ha en trädgård man kan roa sig i, med swimmingpool osv..
* en klassisk engelsk blomsterträdgård
* en vattenträdgård med vattenfall, broar, forsar osv..
* en familj vill ha en extremt lättskött trädgård, man anlägger en karesansui (japansk torr trädgård, sand, sten minimalt med växter)
Jag hade gärna sett på ett sånt program, som man hade fått ut nåt vettigt ut istället för alla tramsprogram.
men jag får nog fortsätta drömma... /henrik
|