Sidor: 1, 2
Caprice
Himla tråkigt..!
Det bästa trädgårdsprogrammet försvinner...
Det ska ersättas med ett annat, får hoppas att detta kan leva upp till förväntningarna...
Ett nytt trädgårdsprogram är alltid kul, men jag gillade Gröna Rum...

Aftonbladet

Caprice
fruberglund
Ja, med inriktning på derasJÄVLA design!!!

Jag blir galen!!!
Caprice
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Caprice
Helen i Piteå Zon 5
Inte för att jag tror att det hjälper, men protestera kan man ju, jag har mailat och klagat mad.gif
svt-ombudsmannen@svt.se
dammkillen
dom kanske skulle ha lite mera specialprogram istället. t.ex. ett för odling, ett för träd och buskar, ett stenprogram, ett program som tar upp trädgårdar i andra länder hur de är uppbyggda och vilka filosofier de har, ett program som behandlar jord och mark när det gäller odling perennarabatter ettåringsrabbatter osv, ett program som inriktar sig på växternas blommor olika färger form förutsättningar behov, ett program för krukväxter, ett program för vatten i trädgården, ett för maskiner i trädgården, ett för gräsmattor, ett för parker. osv.

det kanske är framtidens melodi, och om det inte finns plats för längre avsnitt, att ha kortare avsnitt 30 minuter eller 15 minuter tre gånger i veckan t.ex. att mera på djupet gå in i de olika ämnena.
kristerh
Jag tänker oxså maila o klaga, varför kan man inte ha flera program i såfall, om de nu vill ha ett designprogram.
krister
Caprice
Är förvånad över att även SVT följer tex Äntligen Trädgårds temat styling...?

Jag brukar titta på den där engelska killen i tv4+ på torsdagar, men det är ju mest för att det är kul...
Visst kan man få någon rolig idé på köpet, men poängen med Gröna Rum är ju just att det är ett informativt program...

Lite som att sitta i skolbänken, och det är såna program jag gillar...

Tyvärr verkar det som om den största delen av trädgårdsprogramtittarna är de som nyss köpt villa och vill göra om lite i trädgården...

Vi riktiga trädgårdsdårar som gillar att påta i jorden är tydligen en minoritet...

Även jag har skickat ett prostestmail, även om jag tyvärr inte tror det hjälper något...

Caprice
zaaritha
Jag tänker då inte kolla på nå´t mer trädgårdsprogram, om att "styla"
en trädgård!!
Jag vill ha tips om växter o dyl.
gammelnalle
VA???

ett program för oss som inte kan nåt eller har pengar att köpa oss det vi vill ha...

usch... man blir lissen....

mad.gif sad.gif unsure.gif
Betty
Jag har mailat och klagat. sad.gif Hoppas vi är många som klagar så att de fattar att vi inte vill ha ännu en programserie med trädgårdsstyling.
Maila och klaga till: svt-ombudsmannen@svt.se
zaaritha
Ja--varför fler "stylingprogram"?
Det finns ju redan!!
Pirum
Trädgårdsprogram borde alltid avslutas med att de medverkande äter saker de härjat med i dagens program. Då skulle vi nog få fler vettiga trädgårdsprogram och färre designprogram. Vem vill äta en siciliansk sten som är placerad i motljus exempelvis?
wolkenkrabber
kag har mailat och klagat, jag vill itne ha nått j-vla design progmra hade jag velat ha det hade jag kollat på sommartorpet eller äntligen hemma! bra och gedigan trädgårds program vill jag ha med odlingstips mm mad.gif
Ullet
Varför ska allt likriktas o konformeras? Jag blir så trött! (läs på gränsen till utmattad) Iofs är jag väl inte hundra procentigt nöjd med hur Gröna rum funkar heller, men det är då det bästa programmet i televisionen där man får rejäla tips o idéer samt kunskap om växterna, istället för 08-program där allt går ut på att göra snajdiga designer i trädgårdar ingen kommer att orka sköta i förlängningen. (08-program för att dom inte har "råd" att komma uppöver o "göra om", utan håller sig till stenläggning söderöver. Förmodligen hittar dom ingen som kan klimatet häruppe heller vilket förklarar deras frånvaro. *surar lite* wink.gif ) Har alltid funderat på hur de tillgjorda designträdgårdarnas skötsel efterlevs? Blev dom nöjda dom som fick dom, vilka växter dog, vad blev bra o mindre bra? Nej, låte Gröna Rum vara kvar tycker jag....
KURT
Jag har förståelse för att man kan behöva förnya sig och byta ut program som gått länge, tillsist tryter idéerna hos de som gör programmet. Men att ersätta det med ett program mera inriktat mot trädgårdsdesign är verkligen ett hån. De borde ha ersatt med program med mera innehåll och mindre yta istället, SR gick ju i rätt riktining när de ersatte "trädgårdsdags" med "Odla i P1".

Även det nya trädgårdsprogrammet i SVT kommer att produceras av SVT Syd, och ansvaret för inriktningen av det nya programmet är chefen för SVT Syd Carina Brorman Email: carina.brorman@svt.se . Se också artikel i Sydsvenskan.
LadyAdina
Nu har jag skrivit och uttryckt mina åsikter till både ombudsmannen och Carina. tongue.gif Mera trädgård och mindre design! wub.gif
Hannele
CITAT (LadyAdina @ 25-06-2005, 10:36)
Mera trädgård och mindre design! wub.gif

Växter utan design, hur kul är det? unsure.gif
Hannele
CITAT (dammkillen @ 24-06-2005, 11:45)
dom kanske skulle ha lite mera specialprogram istället. t.ex. ett för odling, ett för träd och buskar, ett stenprogram, ett program som tar upp trädgårdar i andra länder hur de är uppbyggda och vilka filosofier de har, ett program som behandlar jord och mark när det gäller odling perennarabatter ettåringsrabbatter osv, ett program som inriktar sig på växternas blommor olika färger form förutsättningar behov, ett program för krukväxter, ett program för vatten i trädgården, ett för maskiner i trädgården, ett för gräsmattor, ett för parker. osv.

Gröna Rum har ju innehållit allt det där!
dammkillen
ja, det är kanske för rörigt för att ha allt i ett program

dom som är missnöjda låter bli att titta alls, därför är det kanske bättre att renodla programmet till det ämne som drar mest tittare
Madeleine1
Nu har jag också framfört mina synpunkter på att Gröna Rum försvinner. mad.gif Jag får mer inspiration - OCH KUNSKAP - av Gröna Rum än någon annat sk trädgårdsprogram. Designprogrammen är OK som tidsfördriv, men mycket mer än så ger de ju inte...
fruberglund
CITAT (Pirum @ 25-06-2005, 02:00)
Trädgårdsprogram borde alltid avslutas med att de medverkande äter saker de härjat med i dagens program. Då skulle vi nog få fler vettiga trädgårdsprogram och färre designprogram. Vem vill äta en siciliansk sten som är placerad i motljus exempelvis?

Haha...fast då skulle de nog inte vilja plantera Stormhatt eller liknande smile.gif
Caprice
CITAT (fruberglund @ 25-06-2005, 11:44)

Haha...fast då skulle de nog inte vilja plantera Stormhatt eller liknande smile.gif

Säg inte det, med den erfarenhet de verkar ha...

Caprice
Heddas matte
CITAT (Caprice @ 25-06-2005, 12:17)
CITAT (fruberglund @ 25-06-2005, 11:44)

Säg inte det, med den erfarenhet de verkar ha...

Caprice

jag tycker dom ska plantera änglatrumpet...
då skulle det kanske bli lite roligt!! laugh.gif
zaaritha
SVT ska spara för att ha råd med OS o fotbolls-VM.......................
Fy "PIIIIP"!!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 25-06-2005, 20:42)
SVT ska spara för att ha råd med OS o fotbolls-VM.......................
Fy "PIIIIP"!!

Instämmer! Fy!!!
zaaritha
Ja--varför ska idrott alltid vara viktigast?
Caprice
Kan det bero på att det sitter mest gubbar i ledningen, om än inte i högsta toppen..?

Caprice
zaaritha
Tyvärr; idrott är alltid viktigast!
kristerh
Jag är så förb på att sporten alltid ska ta resurser från allt annat,
och alla andra program får bara flytta på sig om det är sport på g,
skulle vilja se det motsatta nån gång, tex "sportsändningarna blir sena pga att gröna rum behöver mer tid"
krister
zaaritha
Ja--som sagt; idrott ÄR så j-a viktigt!
Gillar man ej idrott, så är man "konstig"............
Pirum
Precis, skandal att fotboll och OS etc ska vara så förbålt dyrt. Borde sändas till "självkostnadspris" liksom. Skulle få de överbetalda/underbeskattade idrottarna att tjäna mindre också.

Jag tycker att ett program som Gröna Rum, eller ännu hellre, ett program om mer normala och vildvuxna trädgårdar, samt husbehovsodling, borde vara tämligen billigt att producera. Fattar inte varför inte SVT kan ägna sig åt traditionella saker, medan TV4, TV3, Kanal5 etc ägnar sig åt design- och inredningsprogram, där kommersiella sponsorer gärna vill pytsa in pengar.
Förstår att det är intressantare att göra program där MärkesGolvet läggs in av heminredare och hantverkare med MärkesLim och MärkesMaskiner, till dofterna av homeopatiskt bevandrade tibetanska ljus, än att göra ett program om hur hemmansägare Torsten och Eulalia bäst kombinerar odling av majrovor och Blå Dalsland-potäter.
zaaritha
Instämmer till 100%.
Caprice
Jösses, hon som varit med och beslutat om nedläggningsbeslutet verkar inte vara riktigt... riktig..

Hennes eget uttalande:
-Det är så många som redan vet om rosorna ska stå i skugga eller sol. Det här kommer nå mer personer som ser på trädgården på ett annat sätt än bara härligheten att få växterna att leva, säger Emma Kronqvist, programchef och ansvarig för "Gröna rum".

Inte ens hon själv verkar ju veta vad hon pratar om...
De flesta rosor vill ha mycket sol, men det finns de som funkar i halvskugga med..

Det är bara att ställa sig in på ett nytt program a´la Äntligen Trädgård..
Tjolahopp, nu ska vi bygga en uteplats, tjolahopp, nu ska vi.... mad.gif

Caprice
zaaritha
Precis! "Nu lägger vi en sten här". Nu "lägger vi plattor här"..
"Nu gräver vi en fyrkant, här"............
USCH!!
Ullet
Jag trodde, korkad o blond som man är wink.gif wink.gif att det som var prio ett i en trädgård var just att få växterna både att trivas o att överleva o därmed det som stod först på listan att lära sig ang trädgård, men man är väl så dum att man missat detta med stenläggning som nr ett, eller att bygga en damm. *slår huvudet i tangentbordet* Tänk så tokig man kan vara... blink.gif wacko.gif
fruberglund
Läggs det ner så kommer i alla fall jag att sluta kolla!!!

Vill INTE ha ett nytt designprogram...och vet nån om Gunnel kommer vara kvar ändå?
Ralf
CITAT (Hannele @ 25-06-2005, 11:13)
CITAT (dammkillen @ 24-06-2005, 11:45)

Gröna Rum har ju innehållit allt det där!

Precis! det är det som är "Gröna rums" problem. Programmen har ingen struktur eller tråd, den enda tråden är trädgård. Jag såg på nåt pgtam o jag tror dom hade klämt in 6 olika reportage på ca 26 min.

Man visar delar av alla reportage i början på programmet och sedan blir det ett klippande o farande fram o tillbaka i reportagen.

Nu ska man komma ihåg att trädgård är ett stort område och Gröna Rum har försökt att greppa över hela området.

Sedan har SVTs faktaprogram ibland en karaktär av att verka som om dom kommer Utbildningsradion. Det har Gröna Rum ej gjort, men då kanske programmet istället verkar ytligt.

För övrigt så är en del programledare i SVT övervärderade. Jag fick höra att Ernst Kirchsteiger fick 50.000 kr för att ställa upp med sig själv o svara på frågor. Inte illa för några timmars jobb.
Caprice
CITAT (fruberglund @ 26-06-2005, 07:15)
Läggs det ner så kommer i alla fall jag att sluta kolla!!!

Vill INTE ha ett nytt designprogram...och vet nån om Gunnel kommer vara kvar ändå?

Hon kommer antagligen inte ha någonting med det nya programmet att göra...
Det nya är under utvecklingsfasen nu, och Gunnel har inte blivit tillfrågad, varken som programledare, eller att vara med i redaktionen... sad.gif

Snacka om slit&släng...
Hon har jobbat med Gröna Rum i tio år...

Caprice
Ewa L
Även jag har skrivit ett e-mail. Tror inte det gör någon större skillnad, men jag har i alla fall gjort min röst hörd.
silverlök
Från och med nu har jag ingen tv, jag har en monitor till dvd:n!! Jag är trött på att betala tv-licens när det aldrig produceras några program jag vill se!! De senaste åren har min tv-repertoar bestått av Gröna Rum och Veterinärena! Jag kräks på alla dessa "design-program"!! Och jag är ändå intresserad av design! (Nu har jag drabbats av utropsteckensjukan också!!). Jag har nyss blivit med trädgård och jag vet inte allt om hur rosor vill ha det, vilka äppelsorter man ska välja och när man gödslar och med vad.

Trädgårdstidningen jag började prenumerera på lades ner och istället fick jag den fasansfulla "Drömhem och trädgård". Som mest är en som en gigantisk varukatalog. Med en eller annan kruka lavendel instoppad. Tv har blivit lika dant. Så sorry SVT, ni har förlorat mig som kund!
Lars-Olof Arvids
Jag håller också med Pirums inlägg en bit här ovan till 100%. Det sägs visserligen att man ska sluta när man är som bäst (vad det nu kommer sig) men om det blir ett nytt designprogram som ersättning är vi tydligen många som inte kommer att titta. Äntligen trädgård har jag sedan länge tröttnat på. Är verkligen döda stenplattor ett så mycket större allmänintresse än levande grönskande växter? Jag kan förstå Silverlök, även om jag själv inte är beredd att gå fullt så långt. Förutom Gröna Rum gillar jag naturprogram, men har länge saknat bra kvalitetsfilmer om svensk natur. Antingen ska det vara skakiga tittarfilmer eller spektakulära elefanter och späckhuggare.

Olle
KURT
Eftersom inga program får vara längre än 30 min så blir det mycket uppsplittrat. Förr var oftast programmen 40-50 min långa, men det finns väl någon undersökning som visar att de får fler tittare om de gör programmen kortare. Annars tycker jag att Finska YLE är ett föredöme, förutom Strömsö (varje avsnitt är 40 min långt) så har YLE t ex program om husbyggen (inget designprogram utan praktiskt information om olika delar av byggandet).
Ophelia
Finns väl utrymme och intresse för TVÅ trädgårdsprogram? smile.gif
Aries
Ja det är verkligen trist att de lägger ner ett bra program, som dessutom väldigt många tittar på.
Jag vill inte se nåt designprogram utan jag vill lära mig hur man sköter om sina plantor och vad det finns för växter till trädgården o.s.v.
Hur man bygger en spalje eller gjuter betongkrukor kan väl ett annat program få visa!
Muguet
CITAT (KURT @ 25-06-2005, 08:35)
Även det nya trädgårdsprogrammet i SVT kommer att produceras av SVT Syd, och ansvaret för inriktningen av det nya programmet är chefen för SVT Syd Carina Brorman Email: carina.brorman@svt.se . Se också artikel i Sydsvenskan.

Har också mailat och klagat. Men Carinas mailadress stämmer inte!
KURT
CITAT (Muguet @ 27-06-2005, 14:17)
CITAT (KURT @ 25-06-2005, 08:35)

Har också mailat och klagat. Men Carinas mailadress stämmer inte!

Den som är direkt programansvarig för Gröna Rum och för ett ev nytt trädgårdsprogram är Emma kronqvist, se artikel i Aftonbladet. Det var Emma kronqvist som menade att "

Det är så många som redan vet om rosorna ska stå i skugga eller sol. Det här kommer nå mer personer som ser på trädgården på ett annat sätt än bara härligheten att få växterna att leva"

Enligt SVTs kontaktsida så skall Emma ha Email adressen emma.kronqvist@svt.se
renate
Läser med bestörtning här att Gröna Rum ska läggas ner.Istället ska de visa ett designprogram.De finns redan i tv 4 och 4+. Tv4 Äntligen trädgård gillar jag inte alls,har slutat titta.
Som många här säger är det sporten som är viktigast och får kosta hur mycket som helst.Jag ska minsann skicka ett mail till SVT. sad.gif sad.gif mad.gif mad.gif
renate
CITAT (renate @ 27-06-2005, 15:02)
Läser med bestörtning här att Gröna Rum ska läggas ner.Istället ska de visa ett designprogram.De finns redan i tv 4 och 4+. Tv4 Äntligen trädgård gillar jag inte alls,har slutat titta.
Som många här säger är det sporten som är viktigast och får kosta hur mycket som helst.Jag ska minsann skicka ett mail till SVT. sad.gif sad.gif mad.gif mad.gif

Så; nu har även jag mailat och beklagat mig.
fruberglund
CITAT (silverlök @ 27-06-2005, 09:41)
Från och med nu har jag ingen tv, jag har en monitor till dvd:n!! Jag är trött på att betala tv-licens när det aldrig produceras några program jag vill se!!

Måste man inte betala Tv-licens om man har dvd?

Måste man i alla fall om man har Tv-kort i datorn, radio osv.

Bara undrar biggrin.gif
Gossen Ruda
Då var det slut på det roliga. OK, det har inte varit roligt hela tiden men klart godkänt. Beträffande beslutet så har jag tyckt att Emma Kronqvist varit klart godkänd i djursjukhuset, mest då till utseendet. Uppenbarligen är det hennes bästa sida, tankeverksamheten är det lite si och så med. Undrar om det är hon som fått in design-nissen som visat sig i några Gröna rum? Ingen höjdarkille precis. Kanske kommer det andra influenser i programmet med tanke på att Emma var producent för SVT:s senaste dokussopa. Jo, jag stavade rätt. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon