Det låter som om du planerar en kopia av vårt växt- och lusthus!
Fast ditt blir kanske lite större. Vi har ett med fem klassiska trerutorsfönster på långsidorna och fyra i gaveln, på taket finns tio fönster.
Den östra gaveln, där dörren är, är helt i trä vilket stabiliserar bygget. Jag har lärt mig att uppskatta just den gaveln eftersom det där lätt går att få upp både hyllor, krokar och bilder. Två av fönstren går att öppna och det - och springor i panelen - räcker för ventilationen.
Min man grävde en ca 50 cm djup grop som han fyllde med grus. På gruset lade han leca-block och på dem byggde han stommen av battingar (10cm x 10cm). Ingen betong, inga plintar men det där beror förstås en del på den mark som huset ska stå på.
Jag lade sand på golvet och hade först reststenar som jag hämtade från den lokala gravstenshuggarens sopcontainer men förra hösten kom jag över sagolikt vackra tegelstenar med ett historiskt värde (de härstammar från ett fornminnesområde!) och lade ut dem i stället.
Växthuset har strax sju år på nacken och mår bra. Vi har varit oroliga för att de gamla fönstren inte skulle klara av snö och väta på taket men än så länge är de i skick.
Jag förkultiverar mycket i växthuset men odlar i övrigt bara i jättestora krukor. I våras lät jag dra ut el dit.
Huset utnyttjas massor till lust, t.o.m. på vintern då vi brukar fylla det med värmeljus och flytta ut med glöggtermosen!
Växthuset är min pärla

och jag önskar dig lycka till och att ditt hus så småningom ger dig samma glädje som mitt ger mig!
Trevligt att du hittade hit till forumet - du kommer att upptäcka att det är en guldgruva!
Mulle