Varor som transporteras onödigt långt (äpplen från Nya Zealand, kött från Irland, bröd som skickas över halva Sverige exv), skulle förhoppningsvis bli dyrare iaf. Transporter av gods är snorbilligt idag, tyvärr. (talar här om bränslepris generellt sett, bensin är ju främst för privattransporter)
Vad gäller bensinpris så säger nationalekonom Thomas Sterner på Göteborgs Universitet (professor i Miljöekonomi eller nåt), som är en herre i kostym och slips och ingen "miljöfanatiker", att bensinen bör kosta mellan 13-15kr/liter för att vi ska få en god utveckling vad gäller utveckling av bensinsnålare motorer etc. Så några 25kr ska inte behövas, även om det säkert skulle ge snabbare resultat. Problemet med bensinpris på ca 15kr/liter är inte Sverige, eller de 7-8 länder i Europa som har högre pris än oss, problemet är att det i många andra länder är så extremt billigt med bensin idag att ett pris på (motsvarande) 15kr/liter nära nog är en utopi.
Men visst, det är problematiskt att bensinprisets ökning är så fluktuerande att det blir svårt att göra egna kalkyler för vilken bil man har råd med. Köper man en privatbil för 250000 så kvittar sannolikt bensinpriset, men om man har en Volvo 740 värd 10000kr och där bensinkostnaden utgör största delen av milkostnaden, så svider det. Jag har själv en billig bil, kör mycket på landet, och det är inget nöje att tanka. Men samtidigt har jag ju en bil som drar runt 30% mer än bilen jag hade tidigare, så jag får väl skylla mig själv delvis.
--------------------
zon2.5
|