Det finns många trådar här på forumet som berör almsjukan (Ophiostoma ulmi), men jag ska ge dig en kort beskrivning:
Om svampen etablerar sig i en alm täpper den till vedkärlen (xylemet) och begränsar och slutligen förhindrar vattentransport i växten. Detta gör sig ofta tillkänna genom att de yttersta topparna och grenarna i trädet torkar in och dör. Det brukar börja med toppen och därefter går sjukdomsförloppet relativt snabbt. Almen kan vara nästan helt intorkad efter 1-3 växtsäsonger. Sjukdomen sprids med almsplintborren, men ett infekterat träd kan sprida sporerna genom rotkontakt med ett friskt träd.
Vad du menar med "självrensning" vet jag inte, men en toppgren eller yttergren med fullt utvecklade blad vissnar inte in på grund av att trädet "rensar". I så fall finnas en annan orsak. En enstaka gren är dock inget bevis för att almsjukan har etablerat sig i trädet. Ofta syns det på toppgrenarna som torkar in och dör först.
Tidigare kunde man skicka in grenar från alm till jordbruksverkets växtskyddscentraler för att se om de var smittade av almsjuka. Nu har almsjukan blivit så vanlig att jag inte tror det är lönt.
--------------------
|