Full version: Almsjuka
Ti bee
Har en mkt gammal och vacker alm p tomten, som murgrna klttrar i. Mnga grenar r bladen bruna p och hela grenen tycks vara vissen.
Jag vet att almar stter ifrn sig grenar som en rensingsprocess, men ser det ut p det viset?
Utanfr tomten str en annan alm som ser betydligt friskare ut, kanske r den yngre? Vet ej.
Det knns som om trdet r mkt gammalt, det str centralt p tomten som finns i de gamla delarna av staden.
Beror de bruna grenarna p sjlvrensning, sjukdom eller lder? Vad tror ni som knner trd bttre n vad jag gr?
Big Gardener
Det finns mnga trdar hr p forumet som berr almsjukan (Ophiostoma ulmi), men jag ska ge dig en kort beskrivning:

Om svampen etablerar sig i en alm tpper den till vedkrlen (xylemet) och begrnsar och slutligen frhindrar vattentransport i vxten. Detta gr sig ofta tillknna genom att de yttersta topparna och grenarna i trdet torkar in och dr. Det brukar brja med toppen och drefter gr sjukdomsfrloppet relativt snabbt. Almen kan vara nstan helt intorkad efter 1-3 vxtssonger. Sjukdomen sprids med almsplintborren, men ett infekterat trd kan sprida sporerna genom rotkontakt med ett friskt trd.

Vad du menar med "sjlvrensning" vet jag inte, men en toppgren eller yttergren med fullt utvecklade blad vissnar inte in p grund av att trdet "rensar". I s fall finnas en annan orsak. En enstaka gren r dock inget bevis fr att almsjukan har etablerat sig i trdet. Ofta syns det p toppgrenarna som torkar in och dr frst.

Tidigare kunde man skicka in grenar frn alm till jordbruksverkets vxtskyddscentraler fr att se om de var smittade av almsjuka. Nu har almsjukan blivit s vanlig att jag inte tror det r lnt.
Ti bee
Hej Birger!

Tack fr ditt svar!

Efter att ha lst p om almsjukan s r vi nu helt vertygade om att vrt fina vrdtrd r dende och nog med allra strsta sannolikhet mste tas bort. Trkigt, fr det r ett vldigt vackert trd och nog ganska gammalt dr det str och samsas med kullerstenarna.

S fr vi ta kontakt med en bra trdbeskrare.
Du som bor i Ystad kanske kan rekommendera ngon? Sjlv s bor jag i Simrishamn, inte lngt bort allts.
Det r vl bra om vi gr detta snart eftersom andra trd kan smittas av trdet p vr tomt?

Och s r det dags att brja fundera ver ett annat, vackert vrdtrd till den gamla tomten.

Om sjlvavsttning lste jag bl a i den virtuella floran om alm: "Grenarna sjlvgallras genom avsttning under eftersommaren, ngot som ocks frekommer hos andra lvtrd, som ek (Quercus robur) och asp (Populus tremula)."
Detta har vi ocks mrk av genom det "spill" av smgrenar som finns under trdet.

Vad trkigt! Men men, inte mkt att gra...

mvh
Christina, Simrishamn

------

Fr vrigt: jag tycker om Ystads grnomrden och uppskattar blomsterarrangemangen mkt och ven planteringar i parker etc. Om du nu har ett finger med dr?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon