Full version: Almsjuka
Ti bee
Har en mkt gammal och vacker alm på tomten, som murgröna klättrar i. Många grenar är bladen bruna på och hela grenen tycks vara vissen.
Jag vet att almar stöter ifrån sig grenar som en rensingsprocess, men ser det ut på det viset?
Utanför tomten står en annan alm som ser betydligt friskare ut, kanske är den yngre? Vet ej.
Det känns som om trädet är mkt gammalt, det står centralt på tomten som finns i de gamla delarna av staden.
Beror de bruna grenarna på självrensning, sjukdom eller ålder? Vad tror ni som känner träd bättre än vad jag gör?
Big Gardener
Det finns många trådar här på forumet som berör almsjukan (Ophiostoma ulmi), men jag ska ge dig en kort beskrivning:

Om svampen etablerar sig i en alm täpper den till vedkärlen (xylemet) och begränsar och slutligen förhindrar vattentransport i växten. Detta gör sig ofta tillkänna genom att de yttersta topparna och grenarna i trädet torkar in och dör. Det brukar börja med toppen och därefter går sjukdomsförloppet relativt snabbt. Almen kan vara nästan helt intorkad efter 1-3 växtsäsonger. Sjukdomen sprids med almsplintborren, men ett infekterat träd kan sprida sporerna genom rotkontakt med ett friskt träd.

Vad du menar med "självrensning" vet jag inte, men en toppgren eller yttergren med fullt utvecklade blad vissnar inte in på grund av att trädet "rensar". I så fall finnas en annan orsak. En enstaka gren är dock inget bevis för att almsjukan har etablerat sig i trädet. Ofta syns det på toppgrenarna som torkar in och dör först.

Tidigare kunde man skicka in grenar från alm till jordbruksverkets växtskyddscentraler för att se om de var smittade av almsjuka. Nu har almsjukan blivit så vanlig att jag inte tror det är lönt.
Ti bee
Hej Birger!

Tack för ditt svar!

Efter att ha läst på om almsjukan så är vi nu helt övertygade om att vårt fina vårdträd är döende och nog med allra största sannolikhet måste tas bort. Tråkigt, för det är ett väldigt vackert träd och nog ganska gammalt där det står och samsas med kullerstenarna.

Så får vi ta kontakt med en bra trädbeskärare.
Du som bor i Ystad kanske kan rekommendera någon? Själv så bor jag i Simrishamn, inte långt bort alltså.
Det är väl bra om vi gör detta snart eftersom andra träd kan smittas av trädet på vår tomt?

Och så är det dags att börja fundera över ett annat, vackert vårdträd till den gamla tomten.

Om självavstötning läste jag bl a i den virtuella floran om alm: "Grenarna självgallras genom avstötning under eftersommaren, något som också förekommer hos andra lövträd, som ek (Quercus robur) och asp (Populus tremula)."
Detta har vi också märk av genom det "spill" av smågrenar som finns under trädet.

Vad tråkigt! Men men, inte mkt att göra...

mvh
Christina, Simrishamn

------

För övrigt: jag tycker om Ystads grönområden och uppskattar blomsterarrangemangen mkt och även planteringar i parker etc. Om du nu har ett finger med där?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon