CITAT (Cellestine @ 30-06-2005, 06:07)
Hur visste du att man skall "snitta Vallmokapslana" Opelia???
Innan dom kan redas till något användbart bruk??? Det är inte många som vet ??????????? Nyfiken,?? Så svår är inte processen att framställa heller för den delen, som en del verkar tro , det är förmodligen därför polisen drog upp dom, Förmodligen inte för att svärmor reder dom utan att någon annan kanske gör det.
Sök på ordet opiumvallmo på internet och det har även funnits reportage i tidningar från den gyllende triangeln där det har stått en del om opiumvallmo. Går även bra att gå in på polisens hemsida och leta sig fram. Inga problem att kunna få reda på hur man skördar råopium. Inget att vara nyfiken över hur jag vet detta. Tillhör lite av allmänbildningen varjefall inom min genre av utbildning.
Att polisen drog upp plantorna tycker jag är mycket märkligt då det är fullt tillåtet att odla papaver somniferum av den förädlade sorten, d v s den sort vi använder som prydnad i våra trädgårdar. Det ska fastställas klart att det inte är prydnadsvallmo av somniferum som finns i rabatterna INNAN de dras upp. Kan ju faktiskt vara så att det var precis vad svärmodern hade och då ska de ju givetvis bort.