CITAT (Ina @ 22-04-2003, 19:51)
Som jag har förstått det krävs ganska noggranna förberedelser om man skall odla upp mycel från sporer...

Men samtidigt blir jag lite fundersam - svampar sprider ju sig i naturen med hjälp av sporer.... Där är det sannerligen ingen som steriliserar substrat och ympar mycel med autoklaverade verktyg!!
Det finns ibland färdigförberedda substrat med champinjonmycel att köpa - jag har inte sett några sådana lådor själv på ett tag men jag har ju inte letat aktivt efter dem...

Naturligtvis växter champinjosporerna även om man inte använder sterliliserad näringslösning. [b]MEN[/b) man kan jämföra det med att du tar en fröpåse (tex med spenatför) och blandar det med en hink med olika typer av ogräsfrö och sedan sår ut allihopa. Det blir inte så lätt att hitta spenatplantorna! Egenligen är det faktiskt ganska sterila förhållanden de flesta sår vid, d v s det finns inte så många andra fröer där. Men om man "sår" champinjonsporer så finns det alltid en massa bakterier och svampsporer, både i luften och i näringslösningen (om den inte är sterliliserad), så det blir svårt att hitta "champinjonmycelsplantan" efteråt.