Jag har sex utekatter som håller grannskapet fritt från råttor vilket grannarna är mycket tacksamma för. Sen vi flyttade hit för tre år sen fångar de inte längre råttor i sina fällor alls efter att ha haft kollossalt med råttor innan dess. Katterna kommer hem med råttor dagligen, flera råttor per katt. Fåglar har de kommit hem med tre gånger sammanlagt på tre år. Uppdelat på sex katter är fågelsvinnet alltså inte så stort.
Jag har pratat med samtliga grannar om mina katter och ber dem informera mig om det finns några problem som vi kan försöka lösa tillsammans. Jag är MYCKET beskyddande mot mina katter och har idag hus med trädgård på landet just för den orsaken att de ska kunna vara ute eftersom tre av dem blev deprimerade inomhus. Dra inte alla kattägare över en kam.
Var även försiktiga med plankan i fortsättningen för hade någon granne gjort så mot mina katter kan jag garantera att plankan hade landat i huvudet på grannen efter det.
Visa respekt för andras husdjur!
Jag kan ärligt talat bli lite upprörd på inställningen till djur på detta forum. Det är inte djuren det värnas om i många fall utan "känslan i trädgården". Lite småfågelskvitter är mysigt i bakgrunden när man dricker kaffe i hammocken så därför ska alla katter som hotar den idealbilden bort. Men om ett vackert rådjur kommer och äter en sketen lilja så ska de skjutas. Var finns respekten för vilt liv då helt plötsligt? Nu vet jag att det inte gäller alla, men dubbelmoralen stör mig milt sagt.
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|