CITAT (birgitek @ 01-07-2005, 09:02)
Jag har med åren lärt mej att visa min ilska genom iskall, totalt överlägsen vänlighet, mycket effektivt.
Skall väl tillägga att jag inte fungerar så gentemot dom som står mej nära, som man och barn, då är det råskäll och tårar som gäller.
Birgit Ek
Mm.... så funkar jag affärsmässigt. Galna affärskontakter man träffar på ibland. Brukar säga att jag mördar dom med vänlighet tills de kommer till en punkt där de skäms.
Familjen är det en annan sak med ungefär som för dig.
Svårast tycker jag är skalan mellan vänner ner till ytligt bekanta. Där tycker jag det är knepigt och blir ofta utnyttjad. Pendlar mellan undertryckt ilska för artighets skull och väldigt sällsynta men dock förekommande humörsutbrott. Oftast går jag med en kontrollerad innehållen ilska som ingen annan än jag själv lider av.
Egentligen handlar det nog mera omatt få perspektiv på ärman "har rätt" att bli arg. Måste du undertrycka dina känslor som barn så är det svårt att veta när det är acceptabelt att visa ilska.
Huvet säger en sak, det här är inte klokt och man blir arg. Känslorna för ilksa kommer men någon inre röst hindrar dig, inte är det värt att bråka, har du verkligen rätt i den här saken, ska du inte låta den bero, konsekvenserna kanske blir värre om jag visar ilska osv.