Jag har flera gånger mailat SVT om att jag vill ha ett "nyttoprogram" om trädgårdar. Ett program där man kopplar ihop trädgård och matlagning, två populära program-idéer som tyvärr alltför sällan möts. Ofta brukar det väl vara lite 5 minuter "äppelspecial" i nåt trädgårdsprogram på hösten, men istället för att fundera fram rätt nyanser på ett torps veranda så kunde de väl satt ett rejält grönsaksland, växthus med tomat/gurka/etc, potatisåker, osv, och vecka för vecka visat plantering, skötsel, användning, osv. Vid midsommar kokar man såklart egna potäter, kryddar med egen dill, man kärnar EGET SMÖR till potäterna (helst från egna kossan, men det kanske är överkurs), man bakar rabarberpaj på rabarber från egna trädgården, man kryddar sitt brännvin (som man inte tillverkat själv...) med johannesört som man själv odlat, eller med rönnbär och pors. I juli skördar man såklart egna vinbär, varpå vilka man gör saft, sylt, gelé, te och vin. Varför inte bjuda in nån "stjärnkock" som får botanisera i trädgården, och med hjälp av timjan och rönnbärsgelé förvandla renskav och färskpotatis till en kulinarisk njutning.
Ett sånt här program skulle 1) Vara enkelt att göra. Faktiskt. Bara att gå tillbaks nån generation så gjorde de flesta lantisar ovanstående. 2) Inte vara alltför dyrt. Lantbruksuniversitet eller -gymnasier skulle kunna ställa upp gratis eller till självkostnadspris, osv. 3) Vara sevärt, iaf för mig.
--------------------
zon2.5
|