Eftersom vi har stor familj, så har jag hela tiden jobbat för att få så underhållsfri trädgård som möjligt. Ungarna, bad, resor har alltid fått gå i första hand. Jag vill ha en trädgård, där det inte syns, om jag har varit borta 14 dagar. Kanske syns det lite?
EFtersom jag är både snål och lat, så kan jag inte köpa dyra växter, som jag inte räknar med att få i jorden. Dessutom måste de hamna på rätt (?) ställe från början, för det kräver energi att flytta på dem ideligen (och vid varje flytt måste man vara på plats för att vattna dem de första 14 dagarna).
Hur lyckas man med detta.
1) Sänka ambitionsnivån en aning.
2) Välja tåliga lättskötta växter (men även de behöver skötsel under etablering).
3) Strunta i frösådder inomhus, utomhus klarar de sej bra. Eller välja fröer, som hinner komma upp på plats utan omskolning. Ta vara på självsådder, lära sej av naturen.
4) Aldrig titta på grannens perfekta gräsmatta, som alltid är grönare.
5) Resa runt och få inspiration & idéer av andras "rufsiga" romantiska trädgårdar. Man kanske strävar efter att skaffa "fel" sorts trädgård? Kanske funkar det med självsådda plantor i gångarna och lite mer friväxande häck?
6) Fullständigt strunta i svärmor och farfar och moster. Tycker du själv, att trädgården är fin, så är den det!