CITAT (netaave @ 02-07-2005, 13:13)
...
"Nu fick vi ett brev i början av juni att lånet skulle förfalla och vi skulle komma på ett förslag till uppgörelse.
Jag pratade med en kille på den inkassobyrån det gäller och på en direkt förfrågan från mig om det skulle räcka om vi satte in 2000 till i månaden förutom det dom fick från kronofogden svarade han ja, vi fick också veta att då vi gjorde en direkt uppgörelse med dom skulle räntan frysas."
...
"Vi skrev brevet som han rått oss och fick direkt ett svar undertecknat av en annan att dom inte godtog vår uppgörelse. Orsaken är våra minskade inkomster och att vårdbidraget vi har för Elle försvinner i juni nästa år.
Det visste ju även den första handläggaren men han har gått på semester och har inte anteckningar från vårt samtal och då gäller inte det.
Vi blev skitförbannade för vi har ju ett muntligt avtal med honom och det är juridiskt bindande.
Det gick överhuvudtaget inte att prata med handläggare nr 2 och hon vägrade frysa uppskovstiden till han kommer tillbaka från semestern.
Så nu måste vi betala 92 000 kr senast på fredag annars kommer huset att säljas på excusitiv auktion.
Vi lever som sagt sen flera år på existensminimum och har aldrig misskött en betalning.
Kronofogden tycker också det är för bedrövligt men eftersom inkassofirman har begärt det så här så kan dom inget göra därifrån.
Vi kan inte ta något mer lån, vi har heller inga släktingar som kan hjälpa till."
...
"Vi blir nästan skuldfria javisst, men vad har vi för glädje av det när vi inte har någonstans att bo.
Så här kan alltså en barnfamilj behandlas i Sverige 2005.
Har stor lust att vända mig till pressen, men vill inte hänga ut barnen.
Det hela är ju fruktansvärt!
Jag har svårt att ens föreställa mig hur det får gå till såhär. En inkassobyrå kan väl inte tvinga dig att sälja ditt hus?!?
Det skulle verkligen vara intressant att veta vilken inkassobyrå det rör sig om.