Sidor: 1, 2, 3
netaave
Chockad!
Marken rämnar under fötterna!
Något jag aldrig trodde skulle hända har hänt idag, all trygghet försvann på 5 min.
Vet inte ens om jag orkar leva vidare.
Ina
Nu blir jag orolig!! Vad har hänt? *kramar*
jendah
Svårt att säga något utan att veta vad det är som hänt - men håll ut, det brukar bli lättare att lösa problemen efter ett tag! wub.gif wub.gif
mamamaggan
Vad har hänt?
Reserv
Sparken, skillsmässa eller vad?
Pia mitt i Skåne
Jag blir också orolig. Som sagt det är svårt att säga några hjälpande ord när man inte vet vad det handlar om men om du vill prata om det med någon privat så är det bara att maila eller PM:a.
Skickar i alla fall en tröstekram.
Fialotta
CITAT (netaave @ 01-07-2005, 18:32)
Chockad!
Marken rämnar under fötterna!
Något jag aldrig trodde skulle hända har hänt idag, all trygghet försvann på 5 min.
Vet inte ens om jag orkar leva vidare.

Näää...usch nu blev jag orolig, du som brukar låta så glad då måste det vara något allvarligt...skickar en tröstekram om det nu hjälper unsure.gif wub.gif
ninnisky
snälla du, berätta för oss vad som hänt....... om du kan!
Skickar i alla fall en stor tröstekram och en omtanke till dig till att börja med!
Caprice
ohmy.gif

Vad är det som hänt...?

kom ihåg att du berättade att du inte visste om ni hade råd att bo kvar, är det det..?

Fast det låter mer som skilsmässa, eller sparken... eller nåt annat hemskt..

Få se om du orkar berätta vad det är..

Caprice
yla
allting som är hemskt måste inte vara det i slutändan så håll ut o ta tag i tråden o ge ditt allt
du ska se du kommer att orka
lova iallafall att försöka
tänker på dej
o hoppas du finner kraften
olsson a
netaave skickar dig mycket positiva tankar så du får ork att bearbeta dina problem. Tänker på dig. wub.gif
zaaritha
netaave; vad har hänt??
Sulawesii
*KRAM*
Blir orolig....
Tesa
Men kära söta...vad har hänt???
Håll ut...vad det än är....
mamamaggan
Undrar så vad som hänt. Hoppas att det inte är alltför allvarligt och jobbigt. Kramar till dig wub.gif Netaave.
zaaritha
Snälla du---hör av dej!! Blir så himla orolig!!
amaira
Ååååhhhh Netaave ... sad.gif

Tänker på dig och bryr mig wub.gif wub.gif wub.gif . *orolig*
Boxer
Jag är också orolig sad.gif Snälla svara!!!

KRAM
pejori
MEN SNÄLLA NETA!!!!!!! ohmy.gif
visst orkar du leva vidare, oavsett vad som hänt huh.gif huh.gif
om det nu är maken som flyttar eller jobbet som inte finns kvar, så har du klarat värre smällar än så. unsure.gif unsure.gif
låt allting ta lite tid, så inser du att det går att leva vidare, med en ny erfarenhet rikare. unsure.gif
kram på dej vännen. smile.gif smile.gif
netaave
När Elle blev sjuk så kom vi efter med ekonomin. Det tog lång tid innan vårdbidraget var klart, vi var sjukskrivna båda, hade dyra resor till sjukhuset och dubbelt boende eftersom en av oss var där varje natt och vi båda var där på dagarna.
Då var fokus på den situation vi hade och vi orkade inte bry oss i något annat hade jämt göra att överleva.
Det gick så långt att en del saker gick till inkasso bl.a. ett lån hos handelsbanken.
När vi kvicknade till så gick vi till kommunens konsumentrådgivare där vi fick jättemycket hjälp och rådet att själva ta kontakt med kronofogden.
Det gjorde vi och sen dess har vi levt på existensminimum, det har gjort att nya skulder, efterskatt tillkommit, har ju inte haft en chans att betala det, men vi har haft regelbunden kontakt med kfm vi har aldrig misskött en enda uppgörelse, det här lånet det gäller har fått 2000 kr varje månad men eftersom dom inte fryst räntan så ökar det ju hela tiden.

Nu fick vi ett brev i början av juni att lånet skulle förfalla och vi skulle komma på ett förslag till uppgörelse.
Jag pratade med en kille på den inkassobyrån det gäller och på en direkt förfrågan från mig om det skulle räcka om vi satte in 2000 till i månaden förutom det dom fick från kronofogden svarade han ja, vi fick också veta att då vi gjorde en direkt uppgörelse med dom skulle räntan frysas.

Vi skrev brevet som han rått oss och fick direkt ett svar undertecknat av en annan att dom inte godtog vår uppgörelse. Orsaken är våra minskade inkomster och att vårdbidraget vi har för Elle försvinner i juni nästa år.
Det visste ju även den första handläggaren men han har gått på semester och har inte anteckningar från vårt samtal och då gäller inte det.
Vi blev skitförbannade för vi har ju ett muntligt avtal med honom och det är juridiskt bindande.
Det gick överhuvudtaget inte att prata med handläggare nr 2 och hon vägrade frysa uppskovstiden till han kommer tillbaka från semestern.
Så nu måste vi betala 92 000 kr senast på fredag annars kommer huset att säljas på excusitiv auktion.
Vi lever som sagt sen flera år på existensminimum och har aldrig misskött en betalning.
Kronofogden tycker också det är för bedrövligt men eftersom inkassofirman har begärt det så här så kan dom inget göra därifrån.
Vi kan inte ta något mer lån, vi har heller inga släktingar som kan hjälpa till.

Så vi kommer alltså att stå på gatan i slutet av sommaren, vi får inget hyreskontrakt, blir inte godkända i någon bostadsrättsförening tack vare att huset säljs så här, vi kan inte heller räkna med något direkt överskott på försäljningen eftersom lånen på huset också måste lösas och hus som säljs så här brukar gå biliigt.
Vi blir nästan skuldfria javisst, men vad har vi för glädje av det när vi inte har någonstans att bo.
Så här kan alltså en barnfamilj behandlas i Sverige 2005.

Har stor lust att vända mig till pressen, men vill inte hänga ut barnen.
Fialotta
Åhhh...himmel en sån historia, förstår att marken rasar under era fötter ohmy.gif
Har ni försökt att vända er till komunen där ni bor till soc. dom måste ju kunna hjälpa till inte kan ni stå på bar backe med barn o allt...boende måste dom i alla fall kunna hjälpa till med unsure.gif
Här hjälper inga tröstekramar utan aktiv hjälp...skickar i alla fall en uppmuntran till dig unsure.gif
Ina
Hjälp!! sad.gif
Min enda tanke är att "så kan dom väl inte få göra", men det hjälper ju inte er... vilken fasa det måste vara....
Hannele
CITAT (netaave @ 02-07-2005, 13:13)
Så vi kommer alltså att stå på gatan i slutet av sommaren, vi får inget hyreskontrakt, blir inte godkända i någon bostadsrättsförening tack vare att huset säljs så här

Verkligen tråkigt.
Men hur man säljer sitt hus, kan väl inte hindra en att få hyreskontrakt? wacko.gif
pejori
ta omedelbart kontakt med komunen!!!!!
har ni inte missat betalningen på huset, så tror jag inte att dom kan ta huset.
en familj får inte bli bostadslös på gund av indrivningen.
det är inte förenligt enl §6 i soc.lagen.
ring komunen genast på måndag och begär soc-hjälp
ta gärna kontakt med en advokat som har familjerätt som spec.
lycka till
pejori
PS. du behöver inte hänga ut dina barn...det är inte ett måste med namn och bild i tidningen. smile.gif smile.gif
du får vara anonym DS. smile.gif smile.gif
Berit
Jag har hört talas om någonting som heter "skuldsanering", vet ej hur det går till men någon bör väl veta unsure.gif
pejori
när det gäller skuldsanering måste skulden överstiga ett visst belopp, och inte vara betalbart under överskådlig tid smile.gif smile.gif
däremot är det en möjlighet att prata med den banken som har inteckningarna på huset om hjälp.
kolla om dom kan höja era befintliga lån.
men har ni sedan tidigare en överrenskommelse med inkassot och inte slarvat, så kan dom inte bara säga upp lånet.
ta kontakt med en advokat, det kostar en tusenlapp. men det är det värt.
tror att hemförsäkringen hjälper till, annars blir det staten som betalar resten wub.gif wub.gif
Ralf
CITAT (pejori @ 02-07-2005, 14:26)
PS. du behöver inte hänga ut dina barn...det är inte ett måste med namn och bild i tidningen. smile.gif smile.gif
du får vara anonym DS. smile.gif smile.gif

Tidningar skriver sällan om sånt här, om dom ej får bild o namn. Har själv varit med om en sån story. Jag ställde ej upp med annat än själva berättelsen. Expressen var mkt intresserade tills jag vägrade framträda med mitt namn och vara med på bild.
Tesa
Men fy...så här kan det väl ändå inte få lov att gå till...det måste ju finnas nån lösning...tala med banken och sälj huset på ett planerat sätt i stället om inte annat...om det nu är så illa att man inte får hyreskontrakt om man fått det sålt på exekutiv auktion...
Det måste ju bara finnas nån lösning...annars kan vi lika gärna lägga ner Sverige... sad.gif
Hoppas det ordnar sig på nåt sätt....
Tänker på er..även om det kanske inte är så mycket till hjälp...
Lady Hamilton
Har ni kollat upp Elles försäkring? Jag har en bekant vars barn fick en bestående skada efter en olycka. Efter en annan mycket tragisk händelse i en annan familj började de disskutera ersättningar från barnförsäkringar och då fick hon reda på att hennes barn inte fått ut en bråkdel av vad de har rätt att få, det rörde sig om ca 50000kr. Och dessa pengar "kunde man bara få" om man begärde att få ut dem. Be konsument vägledaren i din kommun att hjälpa er att kolla upp om du har något på någon försäkring som du ej har fått ut. I övrigt är jag lika övertygad som de andra här på forumet att så här får det inte gå till!
På era banklån? Finns dert ingen klausul i dem som säger att vid svår sjukdom eller annan obetalnings förmåga att någon försäkring för banklånen träder in. Det har vi på våra lån i Handelsbanken ( unsure.gif -eller är de ingenting värda när det verkligen gäller?)
Kramar från Hamilton
Jill-Ulrika
CITAT (netaave @ 02-07-2005, 13:13)
...
"Nu fick vi ett brev i början av juni att lånet skulle förfalla och vi skulle komma på ett förslag till uppgörelse.
Jag pratade med en kille på den inkassobyrån det gäller och på en direkt förfrågan från mig om det skulle räcka om vi satte in 2000 till i månaden förutom det dom fick från kronofogden svarade han ja, vi fick också veta att då vi gjorde en direkt uppgörelse med dom skulle räntan frysas."
...
"Vi skrev brevet som han rått oss och fick direkt ett svar undertecknat av en annan att dom inte godtog vår uppgörelse. Orsaken är våra minskade inkomster och att vårdbidraget vi har för Elle försvinner i juni nästa år.
Det visste ju även den första handläggaren men han har gått på semester och har inte anteckningar från vårt samtal och då gäller inte det.
Vi blev skitförbannade för vi har ju ett muntligt avtal med honom och det är juridiskt bindande.
Det gick överhuvudtaget inte att prata med handläggare nr 2 och hon vägrade frysa uppskovstiden till han kommer tillbaka från semestern.
Så nu måste vi betala 92 000 kr senast på fredag annars kommer huset att säljas på excusitiv auktion.
Vi lever som sagt sen flera år på existensminimum och har aldrig misskött en betalning.
Kronofogden tycker också det är för bedrövligt men eftersom inkassofirman har begärt det så här så kan dom inget göra därifrån.
Vi kan inte ta något mer lån, vi har heller inga släktingar som kan hjälpa till."
...
"Vi blir nästan skuldfria javisst, men vad har vi för glädje av det när vi inte har någonstans att bo.
Så här kan alltså en barnfamilj behandlas i Sverige 2005.

Har stor lust att vända mig till pressen, men vill inte hänga ut barnen.

Det hela är ju fruktansvärt! sad.gif

Jag har svårt att ens föreställa mig hur det får gå till såhär. En inkassobyrå kan väl inte tvinga dig att sälja ditt hus?!?
Det skulle verkligen vara intressant att veta vilken inkassobyrå det rör sig om. mad.gif
lavendel2
Hej!
Så förfärligt det låter..förstår att du är förtvivlad ...men jag tror ändå inte att det är helt kört!
Ni fick bra kontakt med konsumentrådgivaren tidigare...ta kontakt med dom igen!
Och ring soc.bara för att gardera er!
Och en advokat!!!
Säkert går det att reda ut!
Lavendel
Milex
CITAT (Jill-Ulrika @ 02-07-2005, 16:01)
Jag har svårt att ens föreställa mig hur det får gå till såhär. En inkassobyrå kan väl inte tvinga dig att sälja ditt hus?!?

Nej, det är väl bara kronofogden som kan sälja hus på exekutiv, eller?

Hoppas, hoppas att det löser sig Netaave wub.gif
Rossi
CITAT (Hamilton @ 02-07-2005, 15:35)
På era banklån? Finns dert ingen klausul i dem som säger att vid svår sjukdom eller annan obetalnings förmåga att någon försäkring för banklånen träder in. Det har vi på våra lån i Handelsbanken ( unsure.gif -eller är de ingenting värda när det verkligen gäller?)
Kramar från Hamilton

På banklån brukar det vara så att om man betalar för en speciell försäkring så avskrivs halva lånet vid den ena partens dödsfall - inte vid sjukdom. Men kanske har Handelsbanken även en "sjukdomsförsäkring". Men en sån måste man väl i alla fall ha tecknat i förväg och inte först när olyckan sker?
Ophelia
Jag har tidigare skrivit att jag backar härifrån då jag tycte det blev för mycket tjafs. Jag kan ändå inte låta bli att skriva en rad i denna tråd. Kanske kan detta ge lite hjälp att eventuellt komma vidare på något sätt.

Netavee, om du inte redan varit och sökt hur du kan få hjälp och vad dina rättigheter är så kanske dessa länkar kan hjälpa dig/er att varjefall ha lite mer "kött på benen" mot inkassoföretaget.

Här kanske s. 16 är av intresse
http://www.datainspektionen.se/pdf/allmann...rad/inkasso.pdf

Denna är ganska bra. det är väl speciellt lagen och de allmänna råden som kan vara till hjälp.
http://www.datainspektionen.se/lagar/ikl.shtml

Nu är jag inte alls hemma inom inkassoområdet men skulle inkassoföretaget räknas som en myndighet borde rimligtvis Förvaltningslagen gälla och då ska ditt samtal med handläggare vara nedskrivet då alla samtal av vikt ska journalföras. kanske detta gäller även de som inte räknas som myndighet.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.HTM

För är så fallet så är det ju de som brustit i informationen då du och handläggaren ingått ett avtal om än muntligt. Än gäller avtalslagens grundprincip "Pacta sunt servanda" (Avtals skall hållas) och det gäller skriftliga såväl muntliga avtal. Den lagen är ju dispositiv.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM

Lycka till! wub.gif
*Eko*
Lycka till med allt Netave! smile.gif Jag håller tummarna. Det är klen tröst att säga att allt brukar ordna sig till slut eftersom det kan vara en riktig pärs att befinna sig i en viss situation, till exempel som din...men jag hoppas innerligt att det ordnar sig för dig och din familj! smile.gif
zaaritha
Detta är ju förskräckligt! Ni måste få hjälp!
Men--varifrån??
Det finns ju så många som får hjälp, trots att de kanske eg. "inte förtjänar" det!!
Önskar att jag kunde hjälpa dej.......
netaave
Vi får inte sälja huset själva när det går så här.
Elle får p.g.a. sin sjukdom ingen försäkring.
Vi ska prata med vår bank på måndag men har inte speciellt stort hopp då vi ju redan lever på existensminimum.
Jak- banken kan ge räntefria lån till skuldsatta, få se om dom kan hjälpa oss, men det brinner ju i knutarna.
Jurist! Har vi inte ens tänkt på tack för det tipset.
Tack för länkarna ska läsa dom när jag orkar, har legat med värk i kroppen, frossa och en djävulusisk huvudvärk sen det här hände.

Kredit-inkasso är det, Handelsbankens eget inkassobolag.
Vem överklagar man till? Länsrätten? Inte tänker jag utsätta mig för det här utan att bråka, jag har ju inget att förlora och vi har ju ett muntligt avtal.

Maken tror att det beror på den nya skuldlagen, kan den inte exakt men den går ut på att ingen ska behöva ha livslånga skulder längre. Ska börja gälla senare i år.

Tack för ert stöd!
kerstin z5-6
Stå på dej netave -råden om advokat -juridisk hjälp och soc är utmärka -vi håller på dej -ge inte upp ! Du klarar detta -jag håller alla tummar o tår smile.gif
K
Inga från Närke
Hoppas det ordnar sig för er.

Har ni provat att dra av dubbelboende i deklarationen p.g.a av att du har barn som var/är svårt sjuk, vet inte om det går men man kan ju prova, du kan få bara ja eller nej.
Det finns ju någon rad som man kan dra av vissa kostnader vid olika sjukdomar.
från mig
netaave
CITAT (Milex @ 02-07-2005, 17:17)
CITAT (Jill-Ulrika @ 02-07-2005, 16:01)

Nej, det är väl bara kronofogden som kan sälja hus på exekutiv, eller?

Hoppas, hoppas att det löser sig Netaave wub.gif

Det är inkassoföretaget som äger skulden, och dom har gett i uppdrag åt kronofogden att sälja det för att dom ska få in pengarna, ungefär en tiondel av vad huset är värt.
Fogden tycker det är lika bedrövligt som alla andra men kan inte göra något.
solkatten
netave
Du kan få låna 10000 av mig, om 8 till ställer upp med 10000 var så är du av med inkassobolaget.

Sen är det inte alls säkert att huset säljs för billigt bara för att det säljs på exekutiv auktion. Kronofogden kan också anlita mäklare som säljer. Kolla på skatteverkets hemsida.
zaaritha
Önskar att jag kunde ställa upp!
Men--tyvärr.........
netaave
CITAT (solkatten @ 02-07-2005, 22:28)
netave
Du kan få låna 10000 av mig, om 8 till ställer upp med 10000 var så är du av med inkassobolaget.

Men snälla rara du vet ju inte ens vem jag är!
Tack så hemskt mycket för erbjudandet men det kan jag inte ta emot.
solkatten
Det är väl ett utmärkt tillfälle att lära känna dig då laugh.gif om nu det är ett krav tongue.gif

Ta emot och ta emot, jag förväntade mig faktisk pengarna tillbaka... förr eller senare wub.gif
*Felix matte*
Hoppas, hoppas att allt löser sig... i dagens Sverige borde det väl inte få ske att man slänger ut hårt drabbad barnfamilj på gatan. mad.gif mad.gif

Hade jag haft pengar så... smile.gif sad.gif
zaaritha
Tyvärr--så tas ingen hänsyn!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 23:28)
Tyvärr--så tas ingen hänsyn!

Men om media hade tagit upp liknande fall från "utomlands" ... då hade väl myndigheternas reaktion inte låtit vänta sig alltför länge och alla klutar hade satts till för att hjälpa de drabbade. sad.gif

netaave... jag tycker inte alls att ni ska vara rädd att gå ut med namn och bild... Tvärtom... visa att ni vågar tala om hur svagt stödet är för hårt drabbade familjer.
zaaritha
Du har så rätt!
pejori
ta det lugnt över helgen och koppla av tills måndag.
har inkasson något pantbrev i huset?
börga med att kontakta en jurist och ha alla papper och avtal som gjorts med inkassot.
ring komunen och beg. socialbidrag och berätta att ni blir utan bostad, med sjuk minderårig.
dom behöver tid på sig om dom ska hinna fixa nytt boende till er om det behövs.
gå sedan till banken som ni har det största lånet hos, och be dom hjälpa er med omläggning av lånet ev en höjning och återbetalningstiden.
ta också med en jurist till hjälp. och kolla hemförsäkringens skydd.
dom kan knappats sälja ett hus ni inte äger, det gör banken, ni hyr av banken och har ni inte slarvat med den, så får ni hjälp.
har du inte slarvat med bet. till inkasso, kan don inte låta lånet falla till betalning utan vidare....men det var ett tag sedan jag höll på med sådant.men det kommer att lösa sig ska du se.
koppla nu av och ta det lugnt över helgen i värsta fatt ring expressen och eran lokaltidning. aftonbladet samt lokala tv-nyheterna.....

om inte lär goghjärtade mäniskor ge er pengar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon