CITAT (brittmarie @ 02-07-2005, 21:14)
Mådde ungefär som du har beskrivit förra året. Gick efter mycket om och men till vårdcentralen. Proverna som togs var bra, men eftersom jag fortsatte att må lika dant så gjodes en grundligare undersökning och visade på blodbrist. Fick äta en hel del järntabletter under en längre tid, och då blev det bättre.
Börjar nu känna mig likadant så det blir väl till att plocka nässlor och koka nässelsoppa och äta mycket persilja, tycker som tur är att det är jättegott.
Mitt blodvärde är normalt. Hade 127 sist vilket var helt OK.
Grejen är att jag har värden som en gödkalv och ändå mår jag ibland så där diffust konstigt. Och jag har det bra på alla sätt och vis så det är som sagt inte stress heller.
Jag vet med mig att jag ibland slarvar med maten och det är en grej som jag får försöka att förbättra. Jag läste någonstans att fram tills man var 40 så spelade det inte alltför stor roll vad/hur man åt (till vissa gränser då förstås) men efter 40 så måste man vara mer noga med maten. Och jag fyller 40 till vintern ....

Fast mina matvanor är nog faktiskt relativt bra ändå. Inte minst nu på sommaren!
Men det är alltid nyttigt med järn och vi har fullt med persilja ute i växthuset.
En sak med maten som jag definitivt har förbättrat är frukosten. Förut var jag total beroende av Start müsli och det vet väl de flesta hur mycket socker som finns i den. Men jag hade jättesvårt för att bryta det beroendet. Alla andra müslisorter smakade som sågspån i jämförelse. Men så tittade jag på programmet Toppform och de hade recept på hemmagjord müsli och det testade jag och har ätit till frukost ända sedan dess (några månader nu). Den består av rågflingor, dinkelflingor, havregryn, boeveteflingor, linfrön, solroskärnor, hasselnötter, mandel + en massa annat som jag inte kommer på just här och nu. Den känns i alla fall supernyttig och den är god! Så mitt beroende av Start har brutits! Bra, va!?

Sen tror jag att vi kvinnor mår lite mer diffust dåligt än män (bara min egen uppfattning). Tror att det beror på våra hormoner som verkar vara så otroligt komplicerade och som skiftar flera gånger om i nivå under månaden.