Full version: Yr och konstig
Sidor: 1, 2
Rossi
Jag känner mig lite smått yr och lätt illamående idag. Har faktiskt gjort det i några dagar. Bokstäverna smälter samman när jag ska läsa. Ungefär som när man håller på att få migrän fast då brukar bokstäverna istället försvinna ut i periferin. Det känns som om det är åska i luften. Kanske är det därför jag mår så? Ibland känner jag mig som en stenåldersmänniska som har en kropp som reagerar på små förändringar. Den är ganska sensibel.

Eller så har jag fått något virus i kroppen. Är ganska trött och hade kunnat lägga mig och sova närsom.

Finns det någon mer som känner så här just nu?

sad.gif sad.gif sad.gif
ah56
Gravid kanske? wub.gif
Rossi
CITAT (ah56 @ 01-07-2005, 15:30)
Gravid kanske? wub.gif

Jag förstår att man kan dra den slutsatsen i och för sig men vi kan inte få några barn så graviditet är totalt uteslutet.
pejori
har ni varmt hos er? smile.gif
tycker det låter som om du ska ta två alvedom, skölj ner med ett stort glas vatten och gå och lägg dej en stund wub.gif wub.gif
hoppas på lite åska om du tror att det är det, men jag tror mer på någon fysisk åkomma, som uttorkning eller en förkylning wub.gif
krya på dej
Tesa
Jag kan må så där när det är lågtryck på gång...det har väl forskats lite i det där och ett lågtryck avger ett lågfrekent ljud som kan påverka en del människor..kanske är du en av dem..
Rossi
CITAT (pejori @ 01-07-2005, 15:36)
har ni varmt hos er? smile.gif
tycker det låter som om du ska ta två alvedom, skölj ner med ett stort glas vatten och gå och lägg dej en stund wub.gif wub.gif
hoppas på lite åska om du tror att det är det, men jag tror mer på någon fysisk åkomma, som uttorkning eller en förkylning wub.gif
krya på dej

Ja, här är varmt och lite tryckande. Jag har tagit en Treo brus så får vi se om det hjälper.

Det är så typiskt för jag är kompledig idag men har inte orkat att fixa så mycket i trädgården som jag hade tänkt mig.

Jag har migrän då och då och det är frågan om det är någon känning av det. Har varit så himla trött nu några dagar så jag har varit tvungen att sova eftermiddag när jag har kommit hem från jobbet och sen har jag varit groggy resten av kvällen.

Tack för dina tips Pejori!
pejori
hm...tycker det låter som om du har någon infektion i kroppen, som slagit sig på balansnerven smile.gif smile.gif
vila mycket och drick mycket wub.gif wub.gif
Rossi
CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 15:36)
Jag kan må så där när det är lågtryck på gång...det har väl forskats lite i det där och ett lågtryck avger ett lågfrekent ljud som kan påverka en del människor..kanske är du en av dem..

Det är så skönt att höra att det är fler som upplever samma sak.

Som jag skrev så reagerar min kropp ganska snabbt och mycket och ibland vet jag inte alls vad det beror på. Det är ofta att jag säger att "jag känner mig konstig i huvudet" utan att kunna precisera det närmare. (Och om någon nu känner för att skriva en rolig kommentar om den lydelsen så var så god! Det bjuder jag på! smile.gif )

Jag undrar om man skulle kunna äta någon speciell kost som gör en mindre påverkbar? Stärka vad det nu är som behöver stärkas. Vitlök ska ju ha alla möjliga bra egenskaper och det odlar vi själva. Om en månad ska jag skörda ca. 40 vitlökar så då får jag väl proppa i mig.
pejori
tror inte att någon vill göra sig lustig över något sådant.
mej veterligen finns det inget att äta som är stärkande på det sättet.
tror nog snarare att du reagerar på millibartrycket(tror det heter så) eller något annat...se tidigare svar.
får du ofta så, så kolla dina ögon och öron.
vet att det låter roligt, men vaxproppar ger ibland symptom som yrsel.
Rossi
CITAT (pejori @ 01-07-2005, 15:55)
tror nog snarare att du reagerar på millibartrycket(tror det heter så)

Lite lustigt för jag har alltid önskat mig en väderstation men aldrig fått någon och aldrig köpt någon heller men i julas så fick jag både en barometer och en hygrometer av min man och nålen på barometern pekar mot lågtryck nu och det är ganska hög luftfuktighet också. Nästan dubbelt så mycket som på vintern.

Det där med kosten - en läkare sa en gång till mig att man inte kan stärka sitt immunförsvar genom kosten. Låter inte det lite konstigt? Någonting säger mig att jag måste ha missuppfattat honom och i och för sig är han dansk men jag var helt säker på att han uttryckte sig så. Jag menar - en allsidig kost med mycket frukt och grönt och fibrer och antioxidanter etc. måste väl ändå hjälpa till att stärka immunförsvaret?
pejori
nopp...du kan inte stärka ditt imunförsvar genom kosten smile.gif smile.gif
däremot kan du genom att äta sunt få kroppen att må bra wub.gif wub.gif
tänk som så....hade det gått, hade det inte funnits några imunbristsjukdommar i världen wub.gif
yenny
Jag tror att allsidig kost och motion gör att man stärker imunförsvaret, jag blir i alla fall inte lika lätt förkyld när jag äter nyttigt och ser till att röra på mej.
Fast det kanske är psykiskt...
Rossi
CITAT (pejori @ 01-07-2005, 16:05)
nopp...du kan inte stärka ditt imunförsvar genom kosten smile.gif smile.gif

Då hade han alltså rätt, den danske läkaren.

Fast det man kan göra är kanske att äta rätt så att kroppen har chans att bemästra de infektioner och virus man får då? Vitlök ska ju vara bra på att stoppa infektioner och virus sägs det. Och antioxidanter ska ju kämpa mot de fria radikalerna.
pejori
mmm....vitlök är bra!!!
det är ingen som kommer tillräckligt nära för att smitta någon som äter vitlök laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*skojar*
visst kan du stärka kroppen, så den klarar av sjukdommar bättre, men inte stärka imunförsvaret. wub.gif
Caprice
Rossi,
du har sniffat på för många pioner, såklart... biggrin.gif

Caprice
kerstin z5-6
Annars företer du symtom på vanlig hederlig vätskebalansrubbning -drick mer vatten ! o ät något salt smile.gif
Ullet
Vissa är mer känsliga för väderomslag. *läs jag* Jag blir yr, snurrig o ont i huvudet, mår allmänt konstigt när det är lågtryck på gång. Ibland fattar jag inte vad det är som sker tills åskan sätter igång eller det börjar regna, då först faller poletten ned. *ler* I överlag är jag känslig för hormonomslag också så vissa kroppar är känsligare än andra, har migrän också. Migränen har blivit bättre genom att jag inte äter lika mkt socker längre, kanske ett tips?
Pia mitt i Skåne
Jag kan ibland få huvudvärk när det är åska på gång, dessutom känner jag mig allmänt hängig då...
Det kan inte vara abstinensbesvär Rossi? Jag menar, Farbrorn har ju inte varit här på länge... rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 01-07-2005, 18:38)
Jag kan ibland få huvudvärk när det är åska på gång, dessutom känner jag mig allmänt hängig då...
Det kan inte vara abstinensbesvär Rossi? Jag menar, Farbrorn har ju inte varit här på länge... rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Krya på dig!
zaaritha
Lufttryck, spelar ofta en stor roll!
Och;som nå´n skrev: vätskebrist!
Rossi

Ah! Där har vi det! smile.gif

Tack för alla svar. Tror nog att jag är känslig både för lufttryck och hormonpåverkan.
gammelnalle

laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif

Krya på dig Rossi!!

PS Hjälpte vinet ?? DS
BS
Rossi
CITAT (gammelnalle @ 01-07-2005, 21:12)
PS Hjälpte vinet ?? DS
BS

Ja, lite. Men det blev bara ett glas för sen fick vi för oss att vi skulle åka och spela golf. Kom precis tillbaka med blåsor på fingrarna.

Det ÄR konstigt tryck i luften.

Undrar hur farbrorn har det på semestern! Han tänker nog på oss. smile.gif
gammelnalle
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:17)
Undrar hur farbrorn har det på semestern! Han tänker nog på oss. smile.gif

tror jag inte alls....

bara på vissa!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Golf!! hade jag en bil som var..

björn
Anki på Öland
CITAT (gammelnalle @ 01-07-2005, 21:21)

björn

.....och jag kör med polo mitt i sommaren smile.gif
Anki
gammelnalle
jag tex.... (bil)
och Långben

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

PS DEN var bra ... din alltså...
Rossi
CITAT (gammelnalle @ 01-07-2005, 21:21)
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:17)

Undrar hur farbrorn har det på semestern! Han tänker nog på oss.  :)

tror jag inte alls....

bara på vissa!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

björn

Jag tror att han tänker på mig! wub.gif

Ska skriva brev till honom senare i sommar eftersom jag har lovat honom att skicka lite fröer. smile.gif
kristerh
Jag tror som kerstin att du druckit för lite, jag tillhör oxså dessa som är känsliga för åska och kraftiga lågtryck, dessutom tycker jag att det tilltar med åren, ju äldre jag blir desto kraftigare reagerar jag, snart måste jag gå och lägga mig när det blir ett åskväder, men så fort det passerat så är allt ok.
krister
gammelnalle
CITAT (kristerh @ 01-07-2005, 22:00)
Jag tror som kerstin att du druckit för lite, jag tillhör oxså dessa som är känsliga för åska och kraftiga lågtryck, dessutom tycker jag att det tilltar med åren, ju äldre jag blir desto kraftigare reagerar jag, snart måste jag gå och lägga mig när det blir ett åskväder, men så fort det passerat så är allt ok.
krister

för lite vin för lite elektriker och för lite meterologer.....

farbror b fixar det mesta av det... skicka dina fröer och du blir botat...

djädrit snyggt förnamn han har......

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif

vidsidan av facet
rabalder
Var rädd om dig, och ta det lungt några dagar!!
Rossi
CITAT (gammelnalle @ 01-07-2005, 22:29)
djädrit snyggt förnamn han har......

Mmmm, visst är han fin hela farbrorn! wub.gif
brittmarie
Nu tror jag att jag vet vad du lider av Rossi.
Det måste vara en form av gubbsjuka. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Rossi
CITAT (brittmarie @ 01-07-2005, 23:10)
Nu tror jag att jag vet vad du lider av Rossi.
Det måste vara en form av gubbsjuka. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ha, ha! Annalkande 40-årskris kanske? laugh.gif Nja, det tror jag inte. Har båda fötterna på jorden och är dessutom hopplöst förälskad i min man.

Och dessutom är ju farbrorn bara 2 år yngre än mig! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Synd att han inte vågar komma och hälsa på mig i Skåne.
*Felix matte*
Jag tycker att du Rossi snarast bör kontakta läkare... ditt tillstånd kan faktiskt bero på att du lider av syrebrist som är ett allvarligt tillstånd... Om det nu inte är så att det är avsaknad av Farbror som gör dig yr tongue.gif
Rossi
CITAT (Felix matte @ 01-07-2005, 23:13)
Jag tycker att du Rossi snarast bör kontakta läkare... ditt tillstånd kan faktiskt bero på att du lider av syrebrist som är ett allvarligt tillstånd... Om det nu inte är så att det är avsaknad av Farbror som gör dig yr tongue.gif

Tack för din omtanke! Nja, så akut så att jag behöver uppsöka läkare är det inte. Det händer faktiskt att jag relativt ofta mår lite kymigt och det är så diffust så det är svårt att beskriva. Ofta går det över efter några dagar.

Men för tre år sedan så mådde jag väldigt konstigt - mycket mer än nu - och hade dessutom då domningar i händer, konstig värmekänsla i ena foten, rysningar i ena benet och var dessutom irriterad i ena ögat. Det gjorde ont när jag flyttade blicken. Jättekonstigt. Men det jobbigaste av allt var den här känslan av att "känna sig konstig i huvudet". Orkade ingenting. Hade kunnat lägga mig ner mitt på gatan och somna. Och detta satt i länge. I hela fyra månader. Jag ver helt knäckt och orolig. Och det berodde inte på stress heller. Det fanns absolut ingen anledning för mig att vara stressad. Allt i mitt liv var tipp topp.

Jag var på vårdcentralen i flera omgångar och de tog massor av blodprov men alla prover var helt perfekta.

Till slut kom jag till en neurolog som kollade allt möjligt men även han konstaterade att jag var helt frisk.

Jag fick svaret att det kunde vara ett virus men det finns massor av virus och det är väl bara ett fåtal som man kan se via blodprover.

Detta började i juni då för tre år sedan och sen en dag i september så bara försvann det hux flux. Jag vaknade upp en morgon och kände direkt att nu kändes det som vanligt igen. Det var helt underbart men det tog ett tag innan jag vågade lita på att normaltillståndet skulle hålla i sig.

Usch, vad jag mådde dåligt då och var orolig men jag jobbade hela tiden och kämpade på.

Själv tror jag också att det var ett virus den gången.

Sen vet jag att min mormor också hade liknande problem så det ligger nog i släkten att vi är mottagliga.

Jag får lätt migrän. Kan t.ex. inte sitta vid en bildskärm med den vanliga ljusa bakgrunden utan måste ha en mörk bakgrund. De här violetta xenon-strålkastarna som vissa bilar har kan också göra att jag mår dåligt. Så jag är känslig .....
Rossi
Ps. Jag borde väl bli yr när farbrorn är i närheten - inte när han är borta..... ? smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 23:25)
Ps. Jag borde väl bli yr när farbrorn är i närheten - inte när han är borta..... ? smile.gif

men du är väl gift = har en make .. och då borde du väl inte alls bli yr vare sig farbror var i närheten eller inte wink.gif
zaaritha
Är "farbror" nallen eller farbrorB??
Rossi
CITAT (Felix matte @ 01-07-2005, 23:30)
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 23:25)
Ps. Jag borde väl bli yr när farbrorn är i närheten - inte när han är borta.....  ? smile.gif

men du är väl gift = har en make .. och då borde du väl inte alls bli yr vare sig farbror var i närheten eller inte wink.gif

Det var du själv som sa det .... inte jag .... smile.gif

Dagens yrsel och lite lätta illamående kan jag nog inte skylla farbrorn för. biggrin.gif
Rossi
CITAT (zaaritha @ 01-07-2005, 23:31)
Är "farbror" nallen eller farbrorB??

Det är farbror B. Men Gammelnalle är trevlig han också. smile.gif
zaaritha
Båda är trevliga!! rolleyes.gif
Rossi
CITAT (zaaritha @ 01-07-2005, 23:44)
Båda är trevliga!! rolleyes.gif

Javisst är de! Och visst måste man få tycka att andra människor - män såväl som kvinnor - är trevliga vare sig man är gift eller inte.
zaaritha
Definitivt!!!! rolleyes.gif
kristerh
Jag kom att tänka på fästingar... du har inte blivit biten av en sån?
krister
*Eko*
CITAT (pejori @ 01-07-2005, 16:12)
mmm....vitlök är bra!!!
det är ingen som kommer tillräckligt nära för att smitta någon som äter vitlök laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*skojar*
visst kan du stärka kroppen, så den klarar av sjukdommar bättre, men inte stärka imunförsvaret. wub.gif

Jag har hört att C-vitamin och zink stärker immunförsvaret
Rossi
CITAT (kristerh @ 02-07-2005, 18:06)
Jag kom att tänka på fästingar... du har inte blivit biten av en sån?
krister

Då för tre år sedan var läkare inne på fästingbett också - Borelia - men det var tydligen inte det. För säkerhets skull fick jag en dos antibiotika den gången.

Kan nämna att jag mår bättre idag. Är inte yr och illamående längre.

Däremot är jag fortfarande trött men det beror nog på värmen. Vi har legat på stranden idag och jag har badat i havet för första gången i år. Nu ikväll har vi grillat och ätit gott. Men jag känner mig rastlös!!! Vill att något ska hända men vet inte vad. Har väl för mycket överskottsenergi för tillfället. smile.gif Tur att bowlingsäsongen börjar snart så att jag kan få utlopp för min energi. (Är licensierad bowlare och är ute och tävlar om helgerna under säsong.)
zaaritha
Bowla är toppen!
Lycka till!!
Rossi
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 19:03)
Bowla är toppen!
Lycka till!!

Ja, det är ett gift! Jag tränar ett par gånger i veckan och tävlar som sagt om helgerna. Ibland under säsong är det serieuppehåll under någon helg men då ställer jag upp i individuella tävlingar eller letar upp en karl och tävlar i mix.

För några veckor sedan ställde jag upp i en maratontävling i bowling där vi spelade 5 1/2 timme i sträck ..... Puh!

Måste lämna in mina klot (har tre stycken) för putsning nu innan säsongen drar i gång på allvar i augusti.
zaaritha
Bowling är så kul!!
Har gjort strike, flera gånger o "vad man känner sej nöjd", då!!
pejori
glöm inte att dricka bara wub.gif wub.gif
mycket vatten går det åt wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon