Visst är det väl lustigt, men ju fler fåglar man lär sej, ju fler ser man! För bara några år sen tyckte jag att det inte fanns några fåglar runt trädgården, man såg inte ens skator. Skyllde på grannarnas katter - hörde i nåt naturprogram att dom svenska katterna tar ca 6 miljoner småfåglar varje år! - men sen fågelintresserade sonen började hänga med ut till trädgården, har jag verkligen fått upp ögonen!
Det bor ormvråkar precis i närheten, och korpar, hackspettar i olika former, olika småfåglar som gulsparv, nötväcka, trädkrypare och dom vanliga talgoxe, gråsparv, sädesärla. En rödhake var väldigt intresserad av vad jag gjorde i somras, han satt bredvid mej och väntade på att maskarna skulle komma fram där jag grävde. Ibland satt han t.o.m i skottkärran där jag slängde jorden för att inte missa nåt gott!
Bara ett kort stycke från trädgården ser vi tornfalk och blå och brun kärrhök, flera sorters gäss, svanar och tranor, skarven flyger förbi. Vi har också sett havsörn, och några 'Vad är det där!?'-fåglar.
Grannens Chaplin bryr sej inte om fåglarna har jag märkt. Och dom andra katterna som fanns för några år sen är utbytta genom naturlig avgång. Så det kanske är så att småfåglarna har ökat i takt med att dom gamla 'rovdjuren' försvann mot mer kattmatpåburk-älskande grannarna.
/Berith
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|