Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla potatis flera år i rad
          Meliss
          Inlägg 02-07-2005, 22:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 5 636

har hört av många nu att man inte kan odla potatis fler år i rad i samma land. Men går det verkligen inte att tillföra jorden något så att man kan det iallfall? Det verkar väldigt opraktiskt att fräsa upp ett nytt land varje år. Vi har inte tillräckligt stor tomt att ha ett ännu större land för att köra växelvis odling på.

hur gör ni?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-07-2005, 22:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Visst kan man odla potatis år efter år och bara tillföra gödsel och liknande ofta går det bra i flera år sedan har svampsporer (potatisbladmögel), potatiscystnematoder (små rundmaskar) och liknande förökat upp sig i större antal och då brukar inte resultaten bli så bra. Även om det numera finns certifierat utsäde som är resistenta mot svampangrepp och nematoder så är det inte helt säkert, resistenser brukar brytas och potatiscystnematoden kan ligga vilande i 20-25år i marken och vänta på att någon planterar potatis så det är ingen lätt sak att få bukt med när man väl har fått en stor mängd i marken. Det är därför man rekommenderar växelbruk odlar man olika grödor av olika växtfamiljer så att det tar några år innan grödan återvänder till stället så hinner inte sjukdomarna och skadedjuren föröka upp sig så att de blir så stort problem.

Hur jag gör med potatisen: Jag har accepterat att tomten är för liten för potatisodling och att det inte skulle funka att få in den i mitt växelbruk så oftast odlar jag i hink, då blir det ny jord varje år och jag kan ställa hinkarna på en bergshäll där jag inte kan odla något annat.

Kan tillägga att man brukar rekommendera att det går minst 4år innan en potatisgröda kommer tillbaka på växtplatsen. Men en 2-årig eller 3-årig växtföljd är ju bättre än ingen alls.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 02:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon