Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 6 113

|
Jag tog omedelbart och registrerade mig, samt hämtade en gammal bok efter en äldre släkting, "Min trädgård" av Gunnar Almqvist, utgiven av Brevskolan, tryckt 1954. Nära nog? Boken är på ca 100 sidor, jag ska försöka spalta upp olika växttyper och -sorter som nämns som rekommendationer.
Nytto: Äppelträd: James Grive, Singne Tillisch, Oranie, Åkerö, Astrakan, Boiken, Charmalovsky, Cox's orange, Cox's pomona, Filippa, Galloway, Graversteiner, Grågylling, Ingrid marie, Lobo, Melba, Risäter, Stenbock, Sävstaholm Päronträd: Clapps favorit, Esperens herre, Alexandre Lucas, Experimentalfältets Augustipäron, Conference, Gråpäron. Plommonträd: Victoria, Reine Claude, Czar, Experimentalfältets sviskon, Allmänt gulplommon Körsbär: Stora klarbär, skuggmorell, bigarrå gulröd, Bigarrå svart, Frogmore Svarta vinbär: Boskoop Röda vinbär: Röda holländska Krusbär: Bloodhound, Whitesmith Hallon: Preussen
Köksträdgården: Bönor;-bryt, -skär, -sprit och bondbönor Ärter; -Sprit, -märg, socker och brytärter Kål; Blomkål, vitkål, rosenkål, bladkål(grönkål), rödkål Sallad: Huvudsallat Spenat Morötter, Palsternackor, Rödbetor, Rädisor. Lök: Scharlottenlök, Syltlök, Gräslök, Purjo Potatis; Magnum Bonum, Early Puritan, Bintje, King Edvard VII, mandelpotatis Gurka och Tomater Dill, persilja
Prydnadsbuskar: Flockoxbär, Gullrips, forsythia, syren, brudspirea, alpgullregn, luktschersmin, syrenhortensia, rosenmandel, druvfläder, häggmispel, korallkornell, persisk gulros, vresros, snöbollsbuske, snöbärsbuske, kaprifol, vinstock, praktklematis, bergklematis, Klängros, sibirisk lönn
Perenna prydnadsväxter: Löjtnantshjärta, Fänrikshjärta, Daggfunkia, Tulpan, stockros, rudbeckia, lejongap, Praktvädd, verbena, tagetes, riddarsporre, praktsalvia, ageratum, påsklilja, pingstlilja, snödroppe, vintergäck, krokus, blåstjärna(scilla), pärlhyacint
Som synes, en diger lista. Och ändock ett koncentrat. Vill ni jag ska kolla mer exakt efter nåt, skriv. /Lurvnos
|