Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygga växthus... frågor om grund
          lantisen
          Inlägg 29-06-2005, 07:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 6 019

Det här är mitt första inlägg på odla.nu. Jag har läst massor av gamla forumsvar, men känner mig ändå förvirrad när det gäller grund för växthus.

Jag har tänkt bygga ett växthus av gamla fönster och trä, på 16-20 kvadrat.

Jag funderade på att gräva ner betongplintar typ 70 cm ner och fästa en trästomme vid dessa. Innanför fylla med grus några decimeter och sedan marksten som golv. Skulle detta fungera?

Jag kommer inte att ha el eller vatten i växthuset och planerar att använda det mellan maj och oktober. Det ska vara lite lusthusaktigt, min oas :-)

Tacksam för tips!!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Karin M i zon 5-...
          Inlägg 04-07-2005, 22:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 5 017

Hej på er!

Tack för era uppskattande ord om mitt växthus! Visst trivs jag! Naturligtvis har jag kommit på lite till som jag skulle ha gjort annorlunda eller tänkt på när jag byggde. Skriver ner det för den som vill, kanske du "Lantisen" kan ha nytta av det?!

Noora hade en fråga gällande ritningar på det. Svaret är: Nix - det har jag inte - tyvärr. Annars hade jag gärna delat med mig av dem! Jag letade själv efter ritningar när jag började.
          Det var nästan ett givet utgångsläge när vi byggde, att utgå från fönstrens mått. Gör man det faller det sig allt eftersom.
          En tanke jag hade från början, för att både få ett annat utseende SAMT ett större s.k spelrum på väggarnas längd, var att göra en helt "panelad" vägg. Den skulle ha kunnat vara ca 1 m i mitt fall/tycke. Längden på den kunde man naturligtvis också ha varierat för att kompensera brist på fönster. Nu blev det inte så för mig, men jag tilltalades i alla fall av tanken. Väggarna/panelen hade då kunnat användas till hyllor på insidan... Kanske någon redan har det så och har provat? Jag skulle ha placerat denna "täckta vägg" någonstans på långsidorna - för de måste ju bli en på var sida. Kanske det skulle bli kul att ha dem "snett mitt emot varandra" om ni förstår hur jag menar... wink.gif

En liten detalj, vilken ni kan fundera på om ni har lust ni som ska bygga, är ... (My God! Hur ska jag klara av att förklara detta??!) ... Häng med här nu - om du är intresserad! Jag har alltså spikat panel run hörnen - det ger stadga om man skulle komma på den befängda ide'n att FLYTTA på hela härligheten - och jag skulle ha tänkt på att sätta de TVÄRGÅENDE reglarna (vilka jag har på insidan av hörnen för att kunna fästa panelen i) på EXAKT samma höjd... Då skulle jag eventuellt ha kunnat använda dem till att sätta upp hyllor - små visserligen - i hörnen... Bra för tex krukor, hängande saker mm... Allt är klart som korvspad, antar jag?! sleep.gif Som det är nu, måste jag nivellera dem på nå't sätt om jag vill sätta in en hylla, de sitter inte riktigt vågrätt... Men nästan! ... Nåt ska jag väl ha att fundera på?! tongue.gif

Ventilation: Vi kom inte på nå'n bra lösning för fönster i själva taket, så vi satte den i bakre gavelns nockparti. Två öppningsbara fönster där. Fjädrar för vertikala fönster, tre fjädrar. Finns på WillAB, Internet - tror jag det var. Trixigare att få tag på ute i affärerna här, men de kan kanske hjälpa till att ta hem? Julklappstips, annars? Gjorde några små fönster öppningsbara också, men de är manuella.

Till dörr tog jag en gammal trädörr som var tillräckligt bred för en skottkärra. MYCKET, för att inte säga helt nödvändigt med tillräcklig bredd på den.

Det var trixigt att få tätt mellan hammarbandet och takplasten, men det löste sig lätt med att vi pillade in "taknockstätning" ovanpå hammarbandet. Det var bara att trycka dit. Vill man, går det lika lätt att dra bort på sommaren. Den tätningen har ju samma profil som plasten på ena sidan och är slät på den andra - i alla fall den vi använde... "Fiffo"!

Hoppas att detta kan inspirera och vara till hjälp för er som ska bygga!
          Hälsningar Karin - numera med album! Hi, hi! biggrin.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 15:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon