Jag förstår din känsla, jag känner likadant med hus, hund och stor trädgård och många andra fritidssysselsättningar samtidigt som det är sååå mycket jag vill göra i trädgården.
Något som underlättat betydligt är att jag lejt bort gräsklippningen. Det låter inte som mycket hjälp men det känns så otroligt skönt på många sätt: jag behöver inte lägga ner tid på klippning (tar ca 2,5 timmar per vecka) och behöver framför allt inte se på när allt blir vildvuxet om jag missar någon klippning. Inte behöver jag heller få ångest när jag hör att alla andra kör igång gräsklipparna. Nu har jag tid över till att bara gå ut och rensa ogräs och påta i trädgården och njuta av en fint klippt gräsmatta vältrimmade rabattkanter... nåväl, kanske inte så FINA rabattkanter men gräset är åtminstonde kortklippt. Jag har ändå mycket som jag skulle vilja göra men tar mig inte tid till det så en hel del ofullbordade projekt finns.
Ett par kompisar som har 4000 m2 tomt har nu också lejt bort gräsklippningen och fick sin gräsmatta klippt för första gången i går, de upplevde samma sköna känsla av att se att någon annan tog hand om det.
Hade jag råd skulle jag nog skaffa någon som kunde göra allt grovarbete i trädgården men så väl är det inte. Inte för att jag avundas de som har mycket pengar men det underlättar verkligen när man kan hyra in hjälp till ex trädgård och hushållsarbete. En kompis i USA har lejt bort trädgårdsarbete och städning så hon kan lägga ner mer tid på familjen och sig själv.
Detta är väl ingen tröst för dig. Det du kanske borde göra är att försöka sänka kraven på allt som ska göras, fixa lite så det inte ser ut som en massa ofullbordade projekt över allt men låt det stanna med det. Jag har själv svårt att koppla bort allt jag vill och borde göra. Grannarna brukar (vänligt) kommentera att jag alltid håller på med något i trädgården så nu ska jag försöka att bara sitta och njuta också. När jag bodde hemma tyckte jag att min mamma alltid höll på med allt möjligt och inte hade tid att sitta och nu gör jag likadant själv