CITAT (stina @ 05-07-2005, 14:42)
CITAT (Plommon_e_Gott @ 03-07-2005, 22:39)
CITAT (stina @ 20-06-2005, 13:05)
Jag hade samma problem och upptäckte att det var massor av myror också som "pysslade om" lössen, så jag satte sådana där klisterremsor runt barken på träden och i år har jag inte alls samma problem med löss på träden - nu är dom på rosorna istället!!!! Grrrrrrr
Stina: Vad menar du med
".. myror som 'pysslade om' lössen .." ???
Myror är rovdjur! Dom äter upp lössen, och är alltså till nytta. (det är iaf vad jag tror).
Nja - det var kanske feltänkt av mej!!! Men hur som helst så har jag inga lössproblem på mina körsbärsträd i år (1:a året jag har limringar - kanske en tillfällighet???). Vet inte varför....

Däremot på rosorna
Jag hade bara för mej att myrorna hade någon positiv funktion för lössen, men det hade jag kanske fått om bakfoten.
/Stina
Nja, det va nog jag som var fel ute, för precis som Åsa nämde har alltså myrorna lössen som bodskap. Jag kollade upp lite på nätet eftersom jag var lite skeptisk..
Men mycket riktigt så mjölkar myrorna lössen på "honungsdagg", Dessutom hjälper dom till och vallar lössen till nya betesmarker!!
CITAT FRÅN
www.entomologi.se :
"Bladlöss övervintrar normalt som ägg och ofta på en annan växtart än den där de levt under sommaren. På våren/försommaren återvänder de till en växt av sommarvärdstyp, flygande för egen maskin eller burna av myror..."
"Det finns myror som samlar in bladlusägg för vinterförvaring och som sedan, på våren, placerar ut dem på lämpliga ställen."
Så Nej, Du har nog inte fått myrornas positiva lössfunktion helt om bakfoten ändå!