Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> löss på äppelträd, Något råd för att förhindra
          Gunsan
          Inlägg 21-04-2003, 21:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 1 206

Jag har haft löss på mitt lilla äppelträd två år i rad är det någon som kan hjälpa mej med tips för att förhindra. Jag har provat med såpvatten men det hjälpte inte bor i norrland huh.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Micke
          Inlägg 24-04-2003, 20:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Jösses, månne man håller på att bli "kalkkis"? Glömde att ge ett par latmansknep till:

1. Sätt flis (lövträd) i ett några centimeter tunt lager runt äppelträdet. Det skapar en utmärkt miljö för rovinsekter och spindlar som kan hålla efter bladlössen, ja och så håller det ju lite ogräs borta och fukt kvar och bättre humus och så vidare...

2. Plantera smultron under äppelträdet. De konkurrerar inte med trädet om näring och ger dessutom ogräset en match eftersom bara några plantor kan skapa en imponerande matta redan på en sommar. Men det väsentliga är att "smultronbädden" erbjuder en bra övervintringsplats för nyckelpigor som tycker att bladlöss är mums, märkte det när jag städade mina smultronbäddar häromdan - det formligen kryllade av nyckelpigor under de vissnade bladen. Och så är ju smultron både vackert och gott...

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 17:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon