CITAT (mulle @ 07-07-2005, 09:14)
Sommartorparn, lägger du för tunna lager med tidningar och kompost eftersom ogräset växer igenom?
Jag har lyckats kväva allt - men tjocka lager ska det vara!
Mulle
Jag vet inte vad som är definitionen av för tjockt och tunnt tunnt. Jag vet bara att jag gjorde ett försök en gång och ogräset blev superfrodigt rakt igenom. Svåra att gräva bort eftersom tidningarna hindrade. Kanske 2-3 lager utvikta tidningar? + halvmeter tjockt m gräsklipp. (inte kompost eftersom den innehåller väldigt mycket ogräsfrö).
Gjorde ett annat försök också med tidningar + halmbalar. Kvickroten genomvävde hela halmbalshäcken ända upp.
Vad som funkar och inte beror säkert på vad för slags ogräs man har och hur mycket man är beredd att gräva. Tistlar är bland de svåraste ogräsen p.g.a. dess djupa rötter som är omöjliga att gräva bort och som hela tiden skickar upp nya plantor.
Jag har funnit att svart plast är det mest praktiska (=kräver minst arbete). Jag har ju oftast bara ett par dagar per säsong för trädgårdsarbete och ingen möjlighet att plocka ogräset medan det är litet. Men längre än två säsonger kan plasten inte ligga för då har den fladdrat sönder och är det tillräckligt många hål så växer ogräset även under plasten.
Hittade en artikel om marktäckning på odla:
http://www.odla.nu/artiklar/marktackning.shtml