Jag väter tidningar som är i tabloid-format, öppnar dem på mittuppslaget och varvar fyra-fem lager. Sen omedelbart på med gräsklipp och kompost men bara från varmkomposten som är ogäsfri. Jag fyller på med klipp under hela säsongen och också med fliset från min kvist-tuggare. Tång hivar jag också på ibland.
Men jag bor i zon II - III... Ogräset växer inte på vintern... Och jag är ganska noga med att förnya både tidningar och täckmaterial tidigt på våren. Hittills har jag låtit allt ligga kvar över vintern och inte tänkt på sorkrisken, om jag har energi kvar i höst tar jag antagligen bort klippet ännu i år.
I de etablerade perennrabatterna lägger jag inte klipp för där är min erfarenhet att ogräsmängden ökar. Jag går i stället över rabatterna ordentligt en gång på våren och så planterar jag nog extremt tätt...
Nya perennrabatter anlägger jag direkt på gräsmattan med extra mycket tidningar under och ogräsfri köpmylla ovanpå eller med ett tjockt lager kompost underst och tidningar överst med mindre mylla på. Med det systemet har jag nästan inga ogräs - nackdelen är att jag ska kånka sten runt alla dessa upphöjda rabatter... Men jag har vattensjuk lerjord så fördelen med de upphöjda rabatterna är uppenbar.
Mulle
|