Medlem
Antal inlägg: 270
Medlem nr: 941
Har en massa slingerväxter, blomman för dagen och krasse, som jag sådde i mitten på mars, och nu är rejält sugna på att slingra sig i nått annat än polarna där brevid...... Men när törs man tro att frosten är över.... bor i norra delen av Stockholm.
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Jag är för det mesta för tidig med frösådderna, och skapar kaos i stugan med djungeln som
först står i prydliga rader på brädor hängande för fönstren och på kanten av matbordet, i fönsterbrädor mm sedan börjar skymma all form av utsikt genom fönstren, börjar ringa sig på matbordet och skrivbordet och ändra vardagslivet här så att man äter och skriver stående till exempel. I mitten av maj brukar allt vara en enda okontrollerad djungel som slingrar sig i varandra och i andra inomhusväxter. Bevattningen resulterar allt oftare i skyfall på golv, bord och stolar - liksom katter. I slutet av maj har till och med katterna tröttnat på att gömma sig i djungeln - de kommer helt enkelt inte in. Det mesta blommar och en dag blir det sekatörrensning för att det ska bli möjligt att vattna det som står längst in... I början av juni åker allt ut, vissa utan avhärdning alls men med skuggning och fiberduk. Inte alls det bästa, jag vet - men vanligtvis har jag många exemplar av varje sort och de starka som överlever blir riktigt präktiga...
I år har jag däremot lyckats hålla mig tillbaka. Igår skedde första tomatsådderna, och detta år valde jag tidiga sorter. En hel del annat kommer jag inte att fröså förrän om 10 dagar.