När min ormfobi var som värst så åkte jag till Sollentunamässan. Där hade de ormar som man kunde ta i, så jag bara bet ihop och klappade en flera meter lång boa. Det kändes precis som Reserv beskriver. Som en otroligt lång muskel, det var inte lika läskigt som fascinerande. Huvudet höll jag mig ifrån dock.
Sen kom jag till ett annat stånd där de hade en 1,5 meters orm som var 6-7 cm i omkrets. Det är min värsta fobi, smala ormar som hugger. Strypormar är inte alls lika farligt för mig. En man höll i ormen och den fick krypa över min hand. Samma där, otroligt fascinerande. Den solingrade sig inte och "halkade" över som jag trodde. Den rörde sin muskelkropp målmedvetet och böjde sig och ändrade riktning varefter min hand gick. Dom är torra - det förvånade mig verkligen.
Efter det ökade intresset och jag ville lära mig mer och mer och mer för att jobba på fobin. Jag är fortfarande rädd och tror att allt som prasslar är ormar, fantiserar ihop att jag ser ormar på gräsmattan, tittar neråt hela tiden, men när jag väl möter en orm så blir jag iskall och inte särskilt rädd. Handlar rationellt i stället för att springa och skrika. Det är skönt.
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|