Det pågår ständiga experiment bland medlemmar i Pomologiska Sällskapet och budskapen kring många sorter i ett träd behöver inte vara så motsatta som de verkar vid första ögonkastet.
Många men inte alla har negativa erfarenheter av familjeträd där krongrenarna, alltså de som växer från stammen och bär många fruktgrenar, är av olika sorter.
Om man ympar i ett äldre träd kan man behålla ympgrenarna små och ta bort dem så snart de visar sjukdomstendens, utan att ehöva skära bort någon stor del av trädet. Jag ympar ofta så själv och det blir smågrenar i yttre grenverket som kanske bär 10 äpplen eller så. Lätt att ta bort om man vill.
När man säger att man omympar ett träd är det ofta en större operation där man skär in grenverk odentligt och ympar i grövre grenar. Många medlemmar i sällskapet är duktiga på detta och inriktade på frukt och har inte sina träd för skönhets skull i första hand. Dessutom är de bra på att göra dessa ympar som kräver lite mer än om man ympar i småris. träden ser lattjo ut men kan bära mängder av olika slags frukt.
Många har redan småskvättar av kräfta i sina träd (ev elak svamp som skapar sår i grenar) och använder dem för att testympa in nya sorter och ympar som inte virusrensats eller kollats. Många bor i områden där det finns kräfta och ser inte träden som att de ska bli långlivade, men att man kan göra mycket med dem under den tid de kan bära frukt.
Vissa tycker att de kan ha kontroll över kräftan genom beskärning, ympning, gröngödsling mm. Om man pysslar med träden så mycket som många medlemmar ur sällskapet gör så kan man vara snabb när grenar blir smittade. Att man kan få bort kräftan tror jag inte på, men man kan med kunskap och arbete kanske hålla den under kontroll.
Att man köpt en ymp behöver inte betyda att den är frisk. Största möjliga friskhet får man om ymparna är virusrensade. Näst största är kanske att man själv har tagit riset och kollat trädet det växt på.
Jag har ett par, tre fruktträd som jag bryr mig om skönheten och långlevnaden på. Dessa beskär och behandlar jag just så att de ska leva länge. Sedan har jag några andra som jag kallar för experimentträd där jag laborerar som bara den vissa år. Ympar, testar beskärningstekniker, strangulerar, rotbeskär och gödslar på olika vis, böjer ned och upp, flätar och gör allt möjligt med för att lära mig vad som händer. På dessa spar jag ofta stamskott t ex, för att de är så lätta att få ympar att klara sig på. Sedan spar jag dem tills de givit lite frukt och nya grenar, och så tar jag av det riset och ympar någon annan stans om jag tyckte om frukten. Stamskott på de träd jag har lika mycket för skönheten och långlevnaden tar jag ju bort medan de är små.
När man ska få fram mycket och många olika slags frukt och när man ska få ett träd att leva så länge som möjligt gör man alltså inte på riktigt samma vis.
--------------------
|