Visst Berith, det har sina fördela ibland att vara av gammal seg och sur "bonnasläkt"
Jag gör en sådan här

oxå till er alla som har kommit med förslag, råd och hjälp, både här på forumet och via mejl.
Då till vårt blivande tak. Byggmateriels vara eller icke vara är en intressant aspekt. Man tror lätt att bygga ett hus borde vara någon form av absolut vetenskap, men icke! Så fort man inte ska ha färdiga standardlösningar som praktiseras på orten så är det som att alternativ inte finns.
Gröntak är ett strålande exempel på detta, både i form av förekomst (inte så vanligt i södra sverige = "det finns inte") och hur man konstruerar ett sådant ("det går inte att göra"). Men kommer man upp i Dalarna så är det inte alls så ovanligt, för att inte tala om hur det är i Norge!
Så Platon eller gummiduk? Veg Tech som kör gummiduk säger att Platon inte är något alternativ. Problemet är att det finns de som säger att gummiduk är blaha blaha i sammanhanget.
Hur det sedan ligger till har jag ingen aning om. Men det är som med allt annat när det gäller bygg: Lyssna på en massa åsikter och gör sedan som du själv tycker verkar bäst.
Vi kommer köra med Platon av lite olika skäl. De är stora på det här i Norge. I Norge räcker det oxå med den luftspalt som finns under mattan för att ventilera taket. Kanske inte så konstigt eftersom man i vårt grannland även har något som kallas för "varmtak" där man lägger markisolering direkt på taket och sedan odlar på denna. Inte en luftspalt så långt ögat kan se. Fungerar i Norge. Men på vår sida om gränsen, där vi har andra byggnormer, är det absolut inte en fungerande metod (svensk fuktvandring kanske uppför sig annorlunda än norsk?).
Hur som helst, detta är inget byggforum så nu lämnar jag den biten.
Odlingen. Ja, har jag förstått er rätt här så fungerar det nästan att slänga upp vad som helst på taket för det är alltid något som kommer växa där? Låter bra tycker jag.
Efter att drömt om det här halva natten så tror jag att vi kör lite torvblock, sår lite sedum, blandar in lite grästorvbitar som vi tar från en äng, snor lite från det som växer på vår egen tomt och har upp det bland det andra och sedan vattnar vi taket första sommaren. Borde bli en skön blandning. Blir det inte det så kan man ju alltid plantera in lite saker efter hand. Men hur som helst så bör det gå att få "bädden" till att ligga kvar och att få saker till att växa i den. Det känns bra tycker jag.
Då vet jag vad vi ska göra fram på försommaren i alla fall...