Full version: Takodlingar
jureit
Hej,

Detta är mitt första inlägg här. Sitter annars och skriver på en del forum som har mer med hammare och spik att göra (Byggforum)

Nu är det väl så att i det här fallet så behöver vi lite mer experthjälp. Jag har varit inne här ett tag och försökt läsa på, även om mitt trädgårdsintresse mest består i att hjälpa min andra hälft i diverse göromål som jag inte begriper så mycket av… Därför så har jag lite frågetecken som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med? Vi håller på och bygger ett hus som vi vill ha gräs/torv/sedumtak på. Nu finns det ju jättekäcka färdiga tak att handla och rulla ut, men priset på 330,-/kvadraten känns lite så däääär…

Därför så funderar jag på möjligheten att odla eget? (Hör ni min sambos tunga suckar?)

I botten tänkte vi lägga Platonmatta. De har ett utarbetat system för detta (Platons variant) som tänkte använda oss av.

Så nu till saken. Taket har 27 graders taklutning och om jag tror att jag kan bära upp något ton lämplig jord och sedan börja odla taklök eller annat där så misstänker jag att jag misstar mig? Har en stark känsla av att jorden kommer vara klar att bäras upp igen efter första regnet?

Så då får jag en fundering. Färdig gräsmatta kan man handla för dryga 20,-/kvadraten eller så (Som exempel) och min fundering är då att bära upp sådan istället. Denna kommer inte att kunna överleva där (förstår t o m jag) pga att den kommer att torka ut, men min tanke är om man skulle bära upp två lager, nr ett som man vänder neråt och nr två som man vänder som vanligt. Sedan är min ide att så sedumväxter i detta och att rotsystemet ska hålla ihop det hela så pass länge så att sedumväxterna börjar ta över. På så vis skulle vi komma undan med ca 45,-/kvadraten eller så + frön.

Är jag helt fel ute? Är jag en naiv, svartfingrad klåparodlare med naiva drömmar?

Vad jag kan misstänka är att sedumväxterna inte vill leva i denna miljö? Vi har en massa taklök på vår tomt och den verkar mest trivas bäst där inget annat trivs? Där tillvaron mest består av sten? Rullgräsmatta brukar väl mest bestå av sandjord och organiska (gödsel) tillsatser?

Jag är tacksam för all respons som kan tänkas.

För den som är nyfiken så finns vårt livsprojekt på vår sida.
KURT
Jag tror nog att sedumväxterna kan växa i torven från en gräsmatta, bara de inte kunkureras ut av gräset (så länge det lever). Det är nog bra om man kan få många olika soters sedumväxter, dels blir det finare med variation dels har det större chans att klara förändringar (torka regn osv) om det är flera arter. Det finns ju också grässoter som klara torka bättre än vanligt gräsmattegräs.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Inflikar någe helt orelaterat - välkommen - vi har vårt projekt här;

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...130&albumid=970

Inte helt orelaterat *egentlgien* första bilderna är längst bak i albumet .

Glada hälsningar ifårn Ingrid
Posse
Får man tro gamla illustrationer var det ganska vanligt förr med bevuxna tak... och getter som gick därpå och betade! rolleyes.gif
Louise i Göteborg
Förr i världen, när man hade gräs på taket (och get?) tog man ängstorv och la upp.
Jag har läst om detta i nåt' byggnadsantikvariskt sammanhang. Minns inte var och kan inte citera korekt, men detta är vad jag mins:

Man tar torv från en väl etablerad äng. Lägger först ett lager neråt och sen ett lager på rätt håll. Underlaget skall vara björknäver och vid takfoten säkras det hela med väl utvalda enklykor.

Platonmattan ersätter björknäver med råge! Om du vill använda rullgräs kanske äng-på-rulle är ett bättre/torktåligar alternativ för det yttre rätvända lagret. Veg-tec säljer en rostfri list att montera i takfoten om du inte hittar enklykor med den rätta knycken biggrin.gif
I ängsgräset kan nog taklök etableras enklare änn i vanlig gräsmatta.

Om detta fungerar vågar jag inte ta på mitt ansvar. Veg-tec lämnar garanti på sina takkonstruktioner men om du konstruerar ett eget tak får du ta hela risken själv, kolla med försäkringsbolaget.
kerstin z5-6
varför rullgräs ? Köp torvblock i stället, skär i skivor - fixera med hönsnät-plantera sedumsorterna -taklök avleder åska laugh.gif enl gammal tradition ..
Se till att blocken legat i blöt innan så inga torra delar finns inuti dem och var noga med vattningen den första säsongen - smile.gif
jureit
Tack för snabba tips och funderingar!

Japp, från början använde man björknäver som underlag och syftet med torven var bara att hålla nävern på plats. När det sedan växte för mycket på taket så släppte man upp geten så fick den beta av lite. Idag är det mer bara en estetisk fråga med att lägga ett grästak.

Rostfria plåtattrialjer har vi möjlighet att bocka själva, men jag tackar för tipset!

Om jag fattat er rätt så är jag inte helt ute och cyklar? Ni menar att det borde gå att få sedumväxterna till att kunna leva i denna miljö?
Vad jag tänker med sedumväxter är att de verkar kunna tåla det mesta, inte minst torka, på ett alldeles föredömligt sätt?

Ängsgräs på rulle har jag inte hört talas om tidigare. Någon som har mer information om detta?

Att plocka egen äng och slänga upp borde egentligen inte vara något problem för mig. Problemet är bara att ängen ligger 40 mil bort...

Vad jag gillar med Platon (i jämförelse med andra system med svetsade dukar och liknande) är att man lägger den omlott och den ska tydligen stoppa allt i rotväg som kan vilja ta sig igenom. Att vi sedan kan lägga den själv är ju heller inte fel, vilket oxå är något av en principsak om ni sett hur bygget gått till f ö.

Var kan man handla fröer någonstans och vad kostar de ungefär?

Så då har vi utsorterat några alternativ:

1. Göra som min grundide med gräsmatta och så all jordens sedum eller något annat tåligt och be en bön.

2. Som nr 1 men med en rullande äng istället.

3. Skicka ut min far med traktor och skopa och skala av lite i hagarna och sedan köra bil och kärra några hundra mil fram och tillbaka mellan ängen och bygget. Den iden kanske egentligen inte är helt fel den heller? Men det låter som ett tungt alternativ (på fler vis).

Fler förslag/alternativ?

Nu medan jag satt och filade på texten så kom det upp ett förslag till om torvblock. Berätta mer! Låter intressant. Var handlar man dessa, pris, specifikationer osv.

Ni får ha förtröstan men mig. Det närmsta odling jag har varit är ungefär att äta upp jordgubbarna innan farfar hann plocka dem eller något däråt.

(Min sambo inflikar:
- Vi får väl börja odla själva här på marken.
- Va??? Du har ju bara suckat och stönat när jag pratat om att så eget tak?
- Jo, men det verkar ju som du tänker göra det i alla fall!)
KURT
Torvblock används för att tex bygga upp rabatter, man kan skära i den med en gammal fogsvans, kan köpas i trädgårdshandeln.

Äng på rulle säljs av: http://www.grontak.se/SL/ENGSFRO/i_angrl.htm
jureit
Efter att surfat runt och försökt sätta mig in i allt som kan vara värt att veta om torvblock så tycker jag att metoden verkar klart intressant. Men jag har ett par frågor till nu (all kunskap väcker ju bara fler frågor) som jag skulle vilja ha hjälp med.

Om vi nu lägger torvblock på taket, hur tjockt tror ni att lagret lämpligtvis ska vara? I det här fallet så kommer det ju in sådana frågor som vikt osv, men strunta i det nu. Här frågar jag för att få klarhet i själva odlingsmystiken. Men jag kanske ska omformulera mig till "hur tjockt tror ni att torvlagret måste vara"?

Som jag fattat det så är det en väldigt sur miljö när det baseras på torv. Fixar sedumväxter det?

Och sedumväxter och sedumväxter... många sorter är det. Vad ska man satsa på för sorter? Taklök är en klassisk variant som jag har förstått sedan tidigare men det kanske finns fler som är lämpade?

Jag inbillar mig att dessa saker växer väldigt långsamt, rätt eller fel?

När på året är det som är lämpligast att anlägga detta (har en bestämd känsla att jag kommer få "våren" som svar här...)?

Var handlar man fröer lämpligast? Eftersom det är runt 60 kvadrat så borde det väl gå åt en del eller?
Hannele
Det finns färdig sedum-örtmattor på rulle:

http://www.grontak.se/NG/p_vegtyp.htm#Sedumort

Även mossa på rulle: http://www.grontak.se/SL/KANTVEG/i_mossma.htm
jureit
Japp, just dessa som jag fått ett pris av som gör att jag funderar på att hellre odla i sådana där små gröna plastbyttor på köksbordet och knalla upp med en och en. Lagom till pensionen kommer jag ha ett färdigt tak wacko.gif

Mycket intressant hemsida du har Hannele!
yla
jag gillar din ide o din entusiasm jobba på de kommer bergis bli jättefint jag fastnade en god stund o kollade in bygget rolleyes.gif kul
Cilla
Jag har anlagt gröntak på min lillstuga, 12 kvm, och har byggt om taket på min huvudstuga, 80 kvm samt en sjöbod, 20 kvm för att med början i sommar lägga tjocka gröntak.

Mina ögrannar har lagt den tunnaste sedumplattan på sitt hus, den är 4 cm om jag inte minns fel. Ser OK ut men lite trist i mitt tycke. Så låga sedumarter är roliga på nära håll, men ser ut som en alltför ordnad golfgreen på långt håll. Ska man ha sedumarter ska man se till att få en blandning som har rödbladig sedum också så att det blir variation.

Man kan kombinera köpta odlingar med att odla själv också.

På lillstugan, lutning ca 25 grader, gjorde jag så här:
- stärkte taket för att det skulle tåla vikten. Hade ett par böcker till hjälp för att beräkna vikten per m2.
- lade på takpapp och sedan platonmatta med överlapp 40 cm
- lade torvsäckar på taket, köpte lös torv i nätsäckar med plastnät som komposterar. Dessa gav 10 cm tjocklek.
- grävde upp förberedda och vilda tuvor av mark på tomten med ca 10 cm jord under rötterna. Jag lade främst vinterngröna vinca minor på takets norrsida och ängsblom + ängsgrästuvor på södra. Därefter planterade jag och sådda jag vårlökar och annat.
- torvsäckarna "sydde" jag ihop med hampasnöre så att de inte skulle glida och röra sig alltför mycket första tiden när man måste gå på taket
- Takslutet byggde jag med en kraftig skiva så att det hela inte skulle hasa ned, och innanför denna lade jag dräneringsslag virad med fivberduk som en osynlig stupränna alltså. Regnvattnet (det lilla som inte sugs upp) rinner ned i ena hörnet av stugan.
- första säsongen vattnade jag så att jag hade högsta vattenräkningarna på ön...

Allt toig sig mycket bra och taket är fortfarande, 5 år efteråt, mycket fint. Torven har inte komposterats och försvunnit, men det är så sakteliga på väg. Alla växterna har tålt den sura torvmiljön, som antagligen neutraliserades av den jord jag grävde upp med tuvorna.

Nu ska jag emellertid göra annorlunda på de andra två taken.

Platonmatta är helt ute, säger experterna (Veg Tech, fd Svenska Gröntak). Alla rötter, särskilt gräs och vintergröna, klarar att växa förbi platonmattans överlapp. Man bör ha en gummiduk som rotstoppare à 32 kr kvm.

Den ska jag lägga ovanpå asfaltpappen på sjöstugan i sommar. Därefter kör jag med samma sorts torvsäckar, de var praktiska och jag tycker att de fortfarande funkar bra. På sjöstugan blir det annan växtlighet, men också sådan som jag har förberett och som idag växer på marken på min tomt. Jag kommer också att köpa några få kvm av Veg Techs ängsmark för att lappa i.

På stora huset, lutning ca 27 grader, blir det annorlunda. Där ska jag plantera i omgångar och lägga egentillverkad jord 20 cm som underlag. Därefter blir det en helt ny plantering, en stenstig, några kullar med buskar och annat. Funderar på att på taknocken anlägga en lepagehäck av svagväxande träd.

det är ett tips för gröntaksanläggning på villa tycker jag: ATt plantera högt på nocken. Ser enormt skoj ut när 'raggen reser sig' på våren på huset, och när det är fullt utväxt ser huset ut som en tupp med tuppkam. Jag satte praktlysning på nocken på min lillstuga och till och med de som inte är odlingsintresserade roas av hur lillstugan reser sig på försommaren!
Berith
CITAT (oldwolfie @ 24-04-2003, 23:16)
jag gillar din ide o din entusiasm jobba på de kommer bergis bli jättefint jag fastnade en god stund o kollade in bygget rolleyes.gif  kul

Jag också! Jösses vilket arbete ni har lagt ner! ohmy.gif
Ska bli spännande att se hur det blir när allt är färdigt. Kul när drömmar och planer funkar!

Men eftersom du är västgöte från början så funkar väl det mesta.... sleep.gif
------------
Hhmhhmm!!
Men eftersom du är skaraborgare från början så funkar väl det mesta.... sleep.gif
kerstin z5-6
Sedumarterna fetknopp ,taklök , mfl är inte kinkiga med jordmån , de finns i fröpåsar mixade blandningar ,röd grön bladiga + blommande-kanske en sån ?
Om du väler blocken 10 cm minst ..finnns ett tak här med det..
Annan variant är jutesäckar med valfri jordblandning -plantorna klipper du små kryss i säcken o planterar .
Du kan kolla min taklöksorm i album här så ser du hur jag menar,De växer inte sakta -ormen som är kal på bilden var helt täckt när sommaren var slut
>K tongue.gif
Louise i Göteborg
Hej igen!

Nu har jag tittat på hus-sidan och inser att så myckt byggteknisk hjälp behöver du inte.
Att så sedumväxter fungerar förstås men tar tid. Varför inte köpa plantor och dela. Detta går mycket fortare även om det är en del arbete. Arbete verkar ju inte skrämma er så en liten plantskola på några av era tre tusen kvadrat är väl inget problem.
Kolla in på "pallkrage klubben" här under trägårdsforum. Man kan fixa lite ramar av spillvirke etc, fylla på med jord och plantera ut små små bitar av taklök, sedum etc. Så kan ni ju också göra för att få fler sorter.
Vänner, släktingar och grannar kanske rent av kan dela med sig av små tofsar till start av denna plantskola. Några sorter brukar finnas i de flesta trägårdar.
Gör detta nu så har du en hel del att plantera ut på taket till hösten.
jureit
Visst Berith, det har sina fördela ibland att vara av gammal seg och sur "bonnasläkt" biggrin.gif

Jag gör en sådan här wub.gif oxå till er alla som har kommit med förslag, råd och hjälp, både här på forumet och via mejl.

Då till vårt blivande tak. Byggmateriels vara eller icke vara är en intressant aspekt. Man tror lätt att bygga ett hus borde vara någon form av absolut vetenskap, men icke! Så fort man inte ska ha färdiga standardlösningar som praktiseras på orten så är det som att alternativ inte finns.

Gröntak är ett strålande exempel på detta, både i form av förekomst (inte så vanligt i södra sverige = "det finns inte") och hur man konstruerar ett sådant ("det går inte att göra"). Men kommer man upp i Dalarna så är det inte alls så ovanligt, för att inte tala om hur det är i Norge!
Så Platon eller gummiduk? Veg Tech som kör gummiduk säger att Platon inte är något alternativ. Problemet är att det finns de som säger att gummiduk är blaha blaha i sammanhanget.

Hur det sedan ligger till har jag ingen aning om. Men det är som med allt annat när det gäller bygg: Lyssna på en massa åsikter och gör sedan som du själv tycker verkar bäst.

Vi kommer köra med Platon av lite olika skäl. De är stora på det här i Norge. I Norge räcker det oxå med den luftspalt som finns under mattan för att ventilera taket. Kanske inte så konstigt eftersom man i vårt grannland även har något som kallas för "varmtak" där man lägger markisolering direkt på taket och sedan odlar på denna. Inte en luftspalt så långt ögat kan se. Fungerar i Norge. Men på vår sida om gränsen, där vi har andra byggnormer, är det absolut inte en fungerande metod (svensk fuktvandring kanske uppför sig annorlunda än norsk?).

Hur som helst, detta är inget byggforum så nu lämnar jag den biten.

Odlingen. Ja, har jag förstått er rätt här så fungerar det nästan att slänga upp vad som helst på taket för det är alltid något som kommer växa där? Låter bra tycker jag.

Efter att drömt om det här halva natten så tror jag att vi kör lite torvblock, sår lite sedum, blandar in lite grästorvbitar som vi tar från en äng, snor lite från det som växer på vår egen tomt och har upp det bland det andra och sedan vattnar vi taket första sommaren. Borde bli en skön blandning. Blir det inte det så kan man ju alltid plantera in lite saker efter hand. Men hur som helst så bör det gå att få "bädden" till att ligga kvar och att få saker till att växa i den. Det känns bra tycker jag.

Då vet jag vad vi ska göra fram på försommaren i alla fall... biggrin.gif
Posse
Tänk vad folk ändå är olika - somliga skurar med högtryckstvätt och borste bort minsta alg, lav och mossa från taket, alltmedan andra vill ha smärre torvmossar däruppe... rolleyes.gif biggrin.gif
Louise i Göteborg
Byggnadsteknik är allt annat än exakt vetenskap.
Men att säga "det fungerar i norge så fungerar de här" låter lite för likt "man byggde med torpargrund i hundratals år så då går det nu". Inget ont om norskt byggande, dom är bra på mycket som vi inte kan, bla gröntak. Men innan man dömmer ut den etablerade tekniken skall man ha hela bilden klar för sig. Varma tak förekommer här också, dock inte gröna. Dessa fungerar utmärkt om dom är konstruerade och utförda som varma tak hela vägen.
Fuktvandring är ett komplicerat ämne. Det skrivs årligen spaltmeter med motsägelsefyllda teorier.

PS. för att torpargrund skall fungerar krävs dragiga hus med värmeläkage (murstock) ner i grunden.
jureit
Nej, det håller jag inte alls med om. Geografiskt och över tid är två helt olika saker.

Vad jag menade var att ett nykonstruerat gönt tak som fungerar i Norge borde rimligen även kunna fungera här, typ. Gröna tak är ju väldigt vanligt där även på nybyggnation. Mig veterligen så skiljer sig inte förutsättningarna så värst mycket åt mer än att vårt grannland kanske är lite fuktigare... blink.gif (Jag gillar de där figurerna. Ungefär så man känner sig.)

Det är som att de som vill bygga hus i halm har ett stort motstånd att jobba mot först (för att inte tala om hur hånade de blir) medan man i Tyskland har byggt hela bostadsområden i detta material.

Hur som helst, varmtak kan jag erkänna att jag inte vet så mycket alls om. Vart bara så paff när jag satt och läste på norska sidor och helt plötsligt hittar en konstruktion som går stick i stäv med alla "vedertagna" byggprinciper!

Därför som jag vände mig till detta forum istället för till "proffs". Här tänkte jag att jag borde hitta personer som testat och misslyckats och testat igen.

En liten anekdot: Jag har en kompis som är utbildad inom byggeriet och han hade gjort en blunder som jag menade på att det var väl klantigt, det hade ju t o m jag kunnat tala om för honom hur han skulle göra. Och han som är proffs och allt, varpå han svarar:
- Jamen, det är ju inte så konstigt. Ni amatörer tar ju först reda på hur man ska göra!
Louise i Göteborg
Menade inte alls den geografiska skillnaden. Man måste ta hela konstruktionen och inte bara delar. Det går alldeles utmärkt att bygga torpargrund om man går hela vägen, men vem vill bo så?
Jag vill inte att dra denna paralell för långt, det är inget primitivt med nytillverkade gröntak varken i norge eller här.
Inget är nånsin så självklart som det verkar varken i trädgården eller på bygget.
Intressant ankdot, jag antar att han var ganska nyutbildad. Proffsen vet hur dom skall fuska utan att det märks - förän efter garantitiden har gått ut.
jureit
Nyutbildad? Nääääää.... knappast.

Men det var många år sedan han var i branchen. Det var väl inte direkt något jobb med garanti på heller eftersom det var i hans eget badrum. rolleyes.gif
jureit
Hej,

Jag lyfter upp den här tråden lite igen. Idag var jag förbi en handelsträdgård i jobbet och jag passade på att fråga om de möjligtvis kunde få fram frön till sedumväxter.

Huruvida de kunde det eller ej fick jag inte riktigt utrett, men däremot fick jag mig förstått att jag är en riktig idiot som lever i tron att jag ska kunna så sådana! "Det kan du glömma". Och då hade jag inte ens hunnit berätta att det ska vara på ett tak tongue.gif

Så hur det än var så gick jag därifrån och tänkte att det blir till att fråga i detta käcka forum istället. Det ska tydligen gå att handla frön genom Vegotec (eller vad de nu heter) men jag är lite intresserad av fler alternativ i det fallet. Så finns det någon som vet en handlesträdgård i Sthlmstrakten där man kan gå in och diskutera ämnet, kanske titta lite och så vidare och kanske t o m kunna beställa hem en rejäl påse frön, utan att bli bemött som i exemplet ovan?
estet
Det går att köpa sedumväxtfrön!
I alla fall på impecta.se (postorder).
Där hade de flera sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon