CITAT (Reserv @ 08-07-2005, 07:23)
CITAT (oscaria @ 08-07-2005, 00:46)
Var inne och tittade på Skansenakvariets hemida om att bota fobi. Fick ryyysningar i hela kroppen när jag tänkte på att ta i en orm. Jag får nog behålla min fobi och hålla mig ifrån stenrös och högt gräs. Det är inte så illa med mig att jag går omkring och tänker på ormar. Tack för alla svar det känns skönt att det är fler än jag. :wub:
Hur tror du att känslan att ta i en orm är?

Har du en bestämd känsla av att dom är kalla, hala och kladdiga?

Då har du alldeles fel, dom är varma och sammetslena, med enorma muskler. Ormar (dom man har i terrariet) gillar t.o.m. att man "gullar" med dom. Att ha respekt för dom vilda ormarna är juh en självklarhet, men att ha en skräck/fobi är egentligen rätt onödigt, försök att få hjälp med din rädsla. Ormar är otroligt facinerande djur.

Jag tror att ormar är kalla torra och knastriga. Bara tanken att de är varma är ännu äckligare. Kommer aldrig att frivilligt ta i en orm.
I Bohuslän finns en ö där det kryllar av huggormar. Minns inte vad den heter men där finns inga hus eller människor och ormarna får vara ifred. Det är någon forskningsgrupp som håller på med detta. De samlar ihop ormar och kör ut dom till ön. Det ska finnas varningsskyltar så att den som vill gå iland blir varnad innan. En familj kom med båt sent en natt och tältade på ön. När de vaknade var det ormar runt omkring och de hade inte sett skylten i mörkret. Ich vilken mardröm.