Har man en så stor tomt så tycker jag definitivt att man måste hjälpas åt oavsett om båda är intresserade eller inte. Tycker dessutom att man kanske borde ha diskuterat detta innan man flyttade in men det kan ju vara så att man då inte insåg hur mycket jobb som krävs med en trädgård överhuvudtaget och en så stor trädgård i synnerhet.
Ni måste kompromissa och hjälpas åt. Göra trädgården så lättskött som möjligt så att du klarar av att fixa det som du orkar och hinner i trädgården och så blir förhoppningsvis då den delen som din sambo måste fixa inte så betungande.
Att anlägga en damm som bara du vill ha men som du vet att du inte klarar att sköta själv känns kanske inte så bra i det här läget. Det hade jag nog undvikit. Ni får ju båda ge och ta och du kanske får ge upp dammen i det här läget.
Jag har en bekant som inte är ett dugg trädgårdsintresserad och hon är dessutom, ärligt talat, väldigt lat och bekväm av sig. Nu har hon tjatat sig till att hon och hennes man ska bygga nytt hus och de har köpt en tomt som nog t.o.m. är lite större än er. Hennes man vill egentligen inte men har fallit till nåder. Eftersom hon har klagat så på att det är så jobbigt att sköta den lilla tomten de har idag så frågade jag henne hur de skulle fixa en så stor trädgård som de kommer att få och som dessutom inte är anlagd - vi byggde själva nytt för 4 år sedan och vår tomt på ca. 2000 kvm bestod av leråker så jag vet vilken energi och tid som måste läggas på den - så svarade hon att "det får XXXX (hennes man) fixa - jag tänker inte göra någonting". Det tycker jag är lite omoget. Han som aldrig ens från början ville bygga nytt hus och skaffa större tomt ...
Jag och min man är båda trädgårdsintresserade och det är tur det. Jag hade inte klarat av vår stora trädgård själv. Vare sig tidsmässigt eller orkesmässigt.
Hoppas att ni reder ut detta. Kanske blir din sambo intresserad under resans gång? Jag håller tummarna!