Jag har haft många växter som kommit och gått hos mig, både sådana jag sått själv, köpt som planta på rea och inte. Numera köper jag mycket sällan träd och buskar på höstreorna, de har för mycket rotsnurr. Men det händer att jag köper överblommade perennplantor som reas ut.
Det hjälper om man fattar varför plantbutiken rear en vara. Är det för att de behöver mer plats för en ny stor sändning kan många reaplantor vara bra. Är det för att den är barrotad eller är det lökar och det snart är för sent att sälja dem gäller att kolla hur de ser ut - öppna förpackningarna och kolla rötter och knölar. Är det för att växten blommat över kan den vara helt OK och blomma nästa år. Är det för att det är höst kan det vara bra eller dåliga växter som stått i kruka länge. Är det för att den ser torkad och vissen ut gäller att man vet lite om den för att kunna avgöra om det ska bli något eller inte.
Det är ingen slump när handeln rear. Om man inte fattar varför är det bra att fråga så får man en hint om både vad man ska kolla efter och hur stora oddsen är för plantan. Det behöver inte vara dåligt växtmaterial för att det är nedsatt pris, men riskerna är större.
--------------------
|